GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Misslyckad skolgång tynger NPF-familjer

Det nya skolåret har börjat och oron kring hur året ska bli och hur mycket man ska behöva kämpa för rätt stöd är stor bland elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, och deras föräldrar.
Publicerad 18 oktober 2022
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Många föräldrar och elever känner oro över att inte få rätt hjälp och stöd och man upplever att skolpersonalen inte har tillräckliga kunskaper, förutsättningar eller verktyg att stötta elever med behov av extra stöd och anpassningar, skriver representanter för Attention.
Många föräldrar och elever känner oro över att inte få rätt hjälp och stöd och man upplever att skolpersonalen inte har tillräckliga kunskaper, förutsättningar eller verktyg att stötta elever med behov av extra stöd och anpassningar, skriver representanter för Attention.Foto: JESSICA GOW / TT

Enligt skollagen ska alla elever få ledning och stimulans för att klara sin skolgång och nå undervisningsmålen. Men enligt Riksförbundet Attentions årliga enkätundersökning om oro inför skolstart upplever många att skolan inte lever upp till de kraven som ställs.

Enkäten visar att över hälften av eleverna kände oro inför skolstarten och hela 70 procent av alla vårdnadshavare upplever oro inför sitt barns skolstart. Oron beror bland annat på tidigare erfarenheter av att inte få rätt hjälp och stöd och att man inte upplever att skolpersonalen har tillräckliga kunskaper, förutsättningar eller verktyg att stötta elever med behov av extra stöd och anpassningar. Det beror också på tidigare upplevelser av att eleven och föräldrarna ses som problem och inte en del av lösningen.

Ni politiker som är ytterst ansvariga för skolan har både ett ansvar och en möjlighet att faktiskt förändra liv. Skolan är grunden för framtiden, drömmar och möjligheter. Låt alla barn faktiskt få den chansen. Stärk huvudmännens, skolledarnas och skolpersonalens kunskap om NPF och arbeta tillsammans med elev och förälder för att hitta de lösningar som fungerar. Det är att investera i en jämlik skola och för en långsiktigt fungerande skolpolitik.

Region Skånes rapport om den psykiska hälsan bland barn och unga, TA (den 13 augusti), är problematisk och bör ge underlag för politisk eftertanke.

Läs årets skolrapport här.

Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention

Otto von Arnold, ordförande Attention Trelleborg, Vellinge och Svedala