Annons

Minns vägvalen till Kuststaden – tappa inte fokus på Trelleborgs framtid

Det är nu värt att påminna om historia och att en bred majoritet av de folkvalda politikerna ifrån mer eller mindre samtliga av kommunens partier har varit eniga om kommunens visioner.
Trelleborg • Publicerad 24 augusti 2022
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Jan Isaksson (M), ledamot i fullmäktige och styrelseordförande i Trelleborgs hamn AB.
Jan Isaksson (M), ledamot i fullmäktige och styrelseordförande i Trelleborgs hamn AB.Foto: Tomas Nyberg

När vi en gång i tiden började diskussionerna om att bygga Trelleborgs kuststad formulerades det som en vision att om en helt ny stadsdel där alla Trelleborgare hade möjlighet att komma i kontakt med havet. Bostadsbyggande skulle inte ske på jordbruksmark utan på hårdgjord industrimark. En bärande tanke var också att man skulle nå Kuststaden på promenad- och cykelavstånd från centrum. Kort sagt; Kuststaden skulle bli integrerad del av staden. Det här var mer eller mindre alla i politiken överens om.

Men när de konkreta planerna utformades var det slut på enigheten. Förutsättningarna för det hela var att hamnen skulle flytta den verksamheten som idag på bedrivs där, byggande av en ringväg och en hamninfart som skulle komma öster ifrån. Det som först verkat så logiskt fick hårt motstånd ifrån en liten grupp boendes på öster.

Annons

En lösning som då ventilerades var att fortsätta hamntrafiken väster ifrån genom att sänka vägbana i ett tråg (under havsvatten yta). Det skulle bli en dyr och oerhört byggnadstekniskt svårt lösning. En annan lösning var att fortsätta med samma vägsträckning som idag. Med de lösningarna har man inte tillgodosett hamnens verksamhet som truckcenter incheckning och utcheckning med Tullverksamhet. Att låta trafiken gå som idag gör att man får en barriär mellan staden och Kuststaden och då förlorar man hela poängen med en integrerad stadsdel.

Vidare har hamnbolaget ett uppdrag från ägare att skall skapa goda förutsättningar att få mer gods på järnväg. Det här har bolaget gjort genom att stimulera den så kallade kombitrafiken där man lyfter av och på trailers på en järnvägsvagn. Verksamheten har vuxit kraftigt de senaste åren och tar idag ett ganska stort område i ” nya hamnen”. En annan verksamhet är hamnens logistikcentrum som ligger i den västra hamnen, här kommer järnvägsvagnar med gods som sedan lagras för sedan skeppas ut med färjorna. Att ha en terminal som är spårbunden är ganska ovanligt men är en viktig del av strävan att få mer gods på järnväg. Den terminalen har våra ” västliga förespråkare” helt glömt bort. Om verksamheten skall bli kvar tar den en ansenlig del av Kuststaden med tanke på järnvägsspåren som korsar området. Att bygga en ny järnvägsbunden terminal på väster är ett helt uteslutet alternativ.

Det finns endast en hållbar lösning som gynnar hela Trelleborg. Och det är att vi bygger en infart till hamnen österifrån och sedan bygger en Kuststad så att alla, samtliga trelleborgare, kan komma ner till havet.

Det är nu den 11 september vi har möjlighet att säja ja till framtiden och en Kuststad i Trelleborg. Rösta för en östlig infart!

Jan Isaksson (M), ledamot i fullmäktige och styrelseordförande i Trelleborgs hamn AB

Annons
Annons
Annons
Annons