Miljöförutsättningar i rätt riktning
Bland av de viktigaste är igångsatta försök med metanol som fartygsbränsle, som när detta bränsle ersätter oljedrift kommer att radikalt reducera färjornas totala avgasutsläpp i luft och därigenom förändra vårt och omgivande kustlandskaps och dess biodiversitets miljöförutsättningar i rätt riktning.
Metanol som fartygsbränsle kommer att provas under 2014 på hjälpmaskineriet till en av Stenas moderna roro-färjor. Om försöken fungerar väl, vilket allt i dag tyder på, så avser Stena-koncernen med början påföljande år att konvertera både huvud- och hjälpmotorer på alla sina moderna färjor under 2015-2018 för drift på metanol. Ett bränsle som är helt utan svavel- och sotpartikelutsläpp, har nästan inga nox-gaser och lägre koldioxidhalt än andra fartygsbränslen. Det rör sig om 18 stora egna moderna roro-färjor totalt. Produktion av metanol kan i framtiden börja göras i Sverige. Fullskaleprojektet stöds av Sveriges redareförening och Energimyndigheten. Totalt kommer cirka 1 million ton metanol att behöva produceras för fartygsdrift årligen på svensk sida. Förändringen kommer att flerdimensionellt skapa en stor luftförbättringseffekt för hela vår kommun, vår och Sveriges största roro-hamn, och i de andra svenska core-hamnarna. En inhemsk produktion av metanol kan också skapa en ökad sysselsättning inom den svenska skogsnäringen, och ersätta andra verksamheter inom denna.