Annons

Miljöförutsättningar i rätt riktning

Vissa viktiga miljöåtgärder som skall provas av svenska färjor redovisades vid Världsjöfartsdagen i Göteborg (den 26 september).
Debatt • Publicerad 29 november 2013

Bland av de viktigaste är igångsatta försök med metanol som fartygsbränsle, som när detta bränsle ersätter oljedrift kommer att radikalt reducera färjornas totala avgasutsläpp i luft och därigenom förändra vårt och omgivande kustlandskaps och dess biodiversitets miljöförutsättningar i rätt riktning.

Metanol som fartygsbränsle kommer att provas under 2014 på hjälpmaskineriet till en av Stenas moderna roro-färjor. Om försöken fungerar väl, vilket allt i dag tyder på, så avser Stena-koncernen med början påföljande år att konvertera både huvud- och hjälpmotorer på alla sina moderna färjor under 2015-2018 för drift på metanol. Ett bränsle som är helt utan svavel- och sotpartikelutsläpp, har nästan inga nox-gaser och lägre koldioxidhalt än andra fartygsbränslen. Det rör sig om 18 stora egna moderna roro-färjor totalt. Produktion av metanol kan i framtiden börja göras i Sverige. Fullskaleprojektet stöds av Sveriges redareförening och Energimyndigheten. Totalt kommer cirka 1 million ton metanol att behöva produceras för fartygsdrift årligen på svensk sida. Förändringen kommer att flerdimensionellt skapa en stor luftförbättringseffekt för hela vår kommun, vår och Sveriges största roro-hamn, och i de andra svenska core-hamnarna. En inhemsk produktion av metanol kan också skapa en ökad sysselsättning inom den svenska skogsnäringen, och ersätta andra verksamheter inom denna.

Nilla Olsson
Sten Björk (S)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons