Annons

Låt Trelleborg bli ledande hamn inom spedition igen

Trelleborgs Hamn är av EU utsedd till en Core-hamn och är därmed utpekad som en viktig hamn i Europa.
Debatt • Publicerad 5 augusti 2014

Hamnen ingår dessutom i en utpekad godsstansportkorridor som går från Finland till södra Italien. Den främsta anledningen till att hamnen är en Core-hamn är dels den stora mängden gods som passerar hamnen men också att hamnen både har goda landsväg- och järnvägsförbindelser, hamnen är också en mycket viktig knutpunkt för trafiken mellan Sverige och Tyskland/Polen.

Att vara en Core hamn kommer att ha positiva ekonomiska effekter på utvecklingen. Det har bland annat inneburit att EU har bidraget men många miljoner för att utveckla Trelleborgs Hamn likaså har staten genom Sjöfartsverket till exempel finansierat muddringen av farleden utanför pirarmarna.

Annons

Både Svenska staten och EU ställer krav på att hamnen aktivt skall arbeta med att minimera miljöpåverkan. Att till exempel få över gods till järnväg är en mycket viktig del av detta miljöarbete som stimuleras genom bidrag till olika projekt.

Den konventionella järnvägstrafiken har de senaste decennierna blivit omsprungen av godstrafik på väg. Denna utveckling har även Trelleborgs Hamn fått känna av. En trend är nu att järnvägen kommer tillbaka men kanske inte som förut utan mer som en kombination av järnväg och lastbil. Den så kallade kombitrafiken ökar nu starkt i hamnen. Som alla säkert nu kan se kommer godståg upp mot en halv kilometer långa lastade med trailers ner till hamnen. Dessa trailers lyfts sedan av och dras ombord av hamnens truckar för att sedan segla till vår partnerhamnar på andra sidan Östersjön och där återigen lastas på tåg för att transporteras till Europas alla hörn. Givetvis kommer också tåg att lastas med inkommande trailers i vår hamn för att sedan transporteras runt om i Sveriges avlånga land för att på så sätt avlasta våra landsvägar från tung godstrafiken.

För att stimulera denna utveckling har hamnbolaget dels en affärsutvecklare som har till uppgift att hitta ”smarta”logistiska lösningar för våra kunder, hamnbolaget har också startat egen rangering av järnvägsvagnar som gör att service graden ökar betydligt och kostnaden hålls nere. Genom att utveckla och marknadsföra vårt logistikcenter har vi ökat järnvägstrafiken ytterligare. Dessutom får vi en ny kombiterminal på det ”nya hamnområdet” som gör att vi effektivt kan hantera stora mängder trailers.

Våra politiska motståndare vill nu etablera ett logistikcentrum på väster utan järnvägsförbindelse. Detta kommer att innebära att allt arbete med att få över mer gods på järnväg försvinner. Är det verkligen bra miljöpolitik? Detta skulle innebära fler lastbilar på vägarna. Hur har Söderslättspartiet tänkt beträffande detta? Skall järnvägen flyttas?

Kommunfullmäktiges beslut att godkänna den Fördjupade översiktsplan över Trelleborg (FÖP) ger oss nu möjlighet att ”täcka upp” industriområdet 9 E som redan nu har en utmärkt järnvägs förbindelse direkt på kontinentalbanan. Dessutom har Trelleborgs Industrier redan idag en omfattande logistikverksamhet med både centrallager och däcklager i området och här finns också ett antal lokala framgångsrika speditionsbolag. Detta ger oss alla förutsättningar till att utveckla ett kvalificerat logistikcentrum för både järnvägs- och landsvägsgods. Det ger oss samtidigt en stor möjlighet att utveckla det lokala näringslivet både inom transport- och servicenäringen som kommer att generar många nya arbetstillfällen.

En ringled runt staden skapar en bättre trafikmiljö i staden för oss Trelleborgare och gynnar ett miljövänligt sätt att transportera gods. Dessutom anser jag att det är det absolut bästa sättet för Trelleborg att återtar den ledande positionen staden en gång hade i speditionsbranschen.

Anna Töörn
Jan Isaksson (M), styrelseordförande i Trelleborgs Hamn AB
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons