Annons

Kunskapsgaranti i Trelleborgsskolorna

Debatt • Publicerad 23 augusti 2005

I runda tal en tiondel av eleverna lämnar varje år Trelleborgs grundskolor utan att vara godkända i svenska, engelska eller matematik. Dessa elever hamnar därför vanligen i det individuella programmet, IV, i gymnasieskolan, där de ska försöka reparera bristerna i läsning, skrivning och räkning. Detta är alldeles för sent. Folkpartiet anser att stödinsatser ska sättas in redan i de första åren i grundskolan. Folkpartiet vill återupprätta lågstadiets roll i skolan genom att ge det specifika mål för elevernas kunskaper i att läsa, skriva och räkna. Elevernas kunskaper ska följas upp kontinuerligt av lärarna, men också testas i nationella prov i åk 3. Lärarna på lågstadiet ska ha mycket goda kunskaper i hur man lär mindre barn att läsa, skriva och räkna. Lärarutbildningen måste bli bättre på detta område.

Folkpartiet vill införa en "Läsa-skriva-räkna- garanti ", som ska ge alla elever med särskilda svårigheter i svenska och matematik rätt till extra undervisning. Det kan ske i form av ett individuellt schema, där baskunskaperna prioriteras. Dessa elever bör också ha tillgång till speciallärare och få läxläsningshjälp och extralektioner på eftermiddagar eller helger. Allt detta innebär kostnader men kommer att bespara eleverna mycket vånda i de högre årskurserna som helt bygger på att läsförmågan är god. En enkät, som folkpartiet gjort, visar att förslaget har mycket starkt stöd i lärarkåren.

Annons

Om intresse finns, bör sommarkurser eller lägerskolor kunna anordnas för elever med svårigheter. I sista hand bör en extra termin eller årskurs erbjudas. Dessa åtgärder bör sättas in så tidigt som möjligt – redan under eller efter lågstadiet och inte som nu i Trelleborg efter årskurs 9. Folkpartiet anser, att prov och skriftliga omdömen ska kunna användas redan i de första årskurserna i grundskolan. Därigenom kan man i tid upptäcka elever som har svårigheter att lära sig läsa, skriva och räkna och sätta in stödinsatser. De strikta regler, som säger att skriftliga omdömen inte får vara betygsliknande, bör luckras upp. Skolor som vill ska kunna ge betyg redan i årskurs tre.

Klassklyftorna ökar i dagens skola. Mellan 1999 och 2004 ökade andelen elever från familjer utan studietradition som inte fick gymnasiebehörighet från 17,8 procent till 22,6 procent. Andelen elever utan gymnasiebehörighet från familjer med studietradition var i stort sett oförändrad, 3,3 procent. Det finns flera orsaker till detta, bland annat att speciallärarna är avskaffade och många lågstadielärare saknar utbildning i att lära barn läsa, skriva och räkna. Kommunikationen med hemmen fungerar inte, eftersom betygsliknande skriftliga omdömen är förbjudna. Elever med svårigheter upptäcks därför inte i tid och får inte den hjälp de skulle behöva. Läsa-skriva-räkna- garantin kan införas i Trelleborg redan under nästa mandat period. Detta skulle vara ett stort stöd för ansträngningarna att skapa en spjutspetsskola.

Kostnaderna för de satsningar som folkpartiet föreslår kommer mycket snart att motsvaras av minst lika stora besparingar senare i skolan, bland annat inom det individuella programmet, men framförallt undviks det utanförskap det innebär för ett barn att inte kunna hänga med i kunskapsinhämtandet på grund av bristande läs- och skrivförmåga.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons