Debatt

”Kundernas nya behov behöver inte leda till butiksdöd”

Debatt Artikeln publicerades
Skribenten ser lösningar för den lokala handeln.
Foto: Tomas Nyberg
Skribenten ser lösningar för den lokala handeln.

Med tanke på de senaste veckornas diskussioner angående centrum och Valengallerian så har det skapats en oro och debatt över butiksklimatet i Trelleborg.

Det går alltid att utveckla sin affärsmodell till att fungera i nya tider och under nya förutsättningar. Handel är mitt inne i en brytningstid med stora krav på att bemöta kundernas nya behov men behöver inte leda till butiksdöd.

Jag har över 25 års erfarenhet av att utveckla affärer och driver ett företag där vi utbildar, föreläser och coachar butiksägare om just dessa ämnen. Jag gör detta för att jag brinner för att butikshandel ska kunna vara lönsamma även i små och mellanstora orter. Det är av stor vikt att hänga med i tiderna av förändring och det enda vi vet är att det går fortare och fortare i samhället och köpbeteenden ändras i allt snabbare takt.

Men enligt min åsikt så går det att skapa möjligheter att överleva som handlare om man är beredd att göra jobbet och då handlar det inte om att plötsligt digitalisera verksamheten och erbjuda e-handel. Det är av betydligt större vikt att skapa ett värdeerbjudande som attraherar kunderna att handla i den fysiska butiken. Varför ska jag handla en produkt i en butik som jag likaväl kan klicka hem framför datorn? Det är frågan som butiksägare hela tiden behöver ställa sig och se till att bemöta.

Här nedan följer fyra tips hur du som butiksägare kan möta utmaningarna i en tid där handeln förändras:

* Skapa möjligheter till att möta kundens behov i stället för att enligt gammal affärsmodell som att bara öppna dörren och vänta på att kunden ska efterfråga produkten. Våga även analysera dina öppettider och se till att ha öppet de dagar och de tider som passar din målgrupp i stället för att köra på gamla invanda öppettider som exempelvis 10-18.00.

* Var expert på dina produkter och ditt branschområde. Se till att du kan leda och guida dina kunder till att ta rätt köpbeslut när det väl är dags för ett inköp.

* Alla älskar upplevelser 2020 och det är ett trumfkort butiker har att skapa ett bra event eller specialvisningar av produkter eller branschtips. Skapa samarbeten med andra butiker och bjud på kundupplevelser när det gäller att få veta mer om branscher eller produkter.

* Utveckling betyder att ständigt vara i rörelse, så se till att vara i rörelse. Våga titta och lyssna på andra som har lyckats, inspireras och ta efter bra koncept.

Lycka till – och se till att ta vara på möjligheterna!

Benny Törnqvist

Frilanscoachen - Bennys konsult & utbildning