Annons

Kontantlösa resor i Trelleborg

Vid omläggningen till kontantlösa resor har flera problem uppstått. Säkert kommer en översyn och alla klagomål ge vid handen att justeringar till det bättre måste ske. Låt oss från SPI:s sida påpeka några av alla problemen.
Debatt • Publicerad 21 juni 2011

Hur gärna Skånetrafiken än önskar att vi har ett kontantlöst samhälle så är vi inte där ännu.

Det finns alldeles för få serviceombud eller ombud i Trelleborgs kommun.

Annons

Skånetrafiken förutsätter att resandet oftast sker in till Trelleborg-Övre.

Kvitto behövs utskrivet på papper vid varje resa som visar saldo.

I Trelleborgs kommun finns ett serviceombud, Trelleborg-Övre. Moxys har öppet mån-fre 6.30-18.30, lör 8.30-16.00. Söndagar stängt. Ombuden finns på 7-eleven, Strandgatan 3, och Coop Konsum Högalid, Klörupsvägen 39.

Moxys har inte öppet sena kvällar eller söndagar. Strandgatan och Klörupsvägen har inte full service och ligger inte centralt.

Resande sker också mellan de olika hållplatserna med av- och påstigning längs med linjerna. Lasarettet i Trelleborg är beläget en hållplats från Övre-stationen. I Anderslöv med cirka 2 500 invånare har vi bland annat vårdcentral, apotek, servicecentret Gröningen, tandläkare, bibliotek, äldreboende, och affärer. I Alstad finns bland annat Alstadhemmet.

Trelleborg vill gärna vara turistvänligt, som det ser ut nu, så drabbar Skånetrafikens obefintliga service även besökare i småbåtshamnarna, campingplatserna och de sommarboende i utkanterna.

Behovet av ett kvitto som visar saldot på Jojo-kortet när resan är betald är stort. De resande har ingen möjlighet att hålla ständig kontroll över saldot. Vem vill bli lämnad på landsvägarna sommar eller vinter för att det visar sig att pengarna på Jojo-kortet inte räcker till resan? Förutsätter Skånetrafiken att kunderna noga planerar när de måste göra en extra resa in till Trelleborg-Övre, med det enda ärendet, att kunna ladda sitt Jojo-kort?

I tidningarna har Skånetrafikens informationschef meddelat, att undersökningar om kundunderlag först måste ske, för att eventuellt utöka antalet serviceombud. Att invänta undersökningar om kundunderlag duger inte. Problemen finns här och nu. Det måste finnas många fler serviceombud och ombud i hela kommunen.

Att hänvisa till bankkort är inte en lösning. Det finns många äldre personer som inte har bankkort eller dator. Det är självklart att Skånetrafiken skall göra det möjligt även för dessa att kunna använda sig av kollektivtrafiken.

Vill samtidigt uppmärksamma er på Thomas Frostbergs artikel ”Skånetrafiken måste göra en IT-pudel”, Sydsvenskans bilaga Lördag den 11 april 2011. Frostbergs kritik är svidande. Även på detta område finns plats för många förbättringar.

Annons

Vi förutsätter att Skånetrafiken åtgärdar problemen med det snaraste då det är absolut nödvändigt för de boende i kommunen. Vi ser fram mot snabb reaktion och information om den vidare handläggningen av ärendet.

Kristina de Koster (SPI)

Anderslöv

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons