Annons

Kommunfullmäktiges ledamöter vilseleds

När Mikael Rubin (M) valde att ta upp avsiktsförklaringen med Trafikverket i kommunfullmäktige (den 25 maj) så finns det sannerligen anledning att ifrågasätta hans uttalanden.
Publicerad 16 juni 2020
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenterna menar att det finns anledning att ifrågasätta Mikael Rubins uttalanden i kommunfullmäktige den 25 maj.
Skribenterna menar att det finns anledning att ifrågasätta Mikael Rubins uttalanden i kommunfullmäktige den 25 maj.Foto: Tomas Nyberg

Ärendet var inte på agendan. Förberedelse var då på intet sätt möjligt för kommunfullmäktiges ledamöter.

Rubin informerar utifrån sitt perspektiv om hur avsiktsförklaringen kom till och dess konsekvens. Han menar att den inte förändrar befintligt kommunfullmäktigebeslut från 2016 om ringvägen men att Trafikverket hjälper till med att trimma befintliga västliga hamninfarten.

Annons

Rubin öppnar upp för frågor och i debatt kring kommunfullmäktigebeslutet 2016 med Söderslättspartiets gruppledare Christer Dahlberg kommer Mikael Rubin över på möjligheter kring betalväg och säger:

”Vi har haft uppe diskussionerna med Trafikverket om avgiftsbelagda vägar och tunnlar och annat, och det har de avskrivit helt och hållet. En representant från Söderslättspartiet var med på den frågestund vi hade med Lennart Andersson för en vecka sedan och då kunde vi konstatera, så gör man inte längre i Sverige. Vi har trängselavgifter i storstäderna men finansiering av vägar eller tunnlar skall inte vara via trafikavgifter. Så den idén kan du skrinlägga.”

Trafikverkets regionchef Lennart Andersson fick frågan om avgiftsfinansiering på det möte Rubin refererade till (där undertecknad, Christian Ottergren var SÖS:s representant). Lennart svarade då: ”Avgiftsfinansiering kan jag säga att primärt är det politik.”

Lennart fortsätter och berättar om bland annat Motalabron och Sundsvallsbron som kom till genom politiska beslut. De skulle i någon mån bli självfinansierade. Han säger vidare:

”Det är klart att avgiftsfinansiering kan bli en betydande inkomstkälla. Så att använda det som argument för att göra stora satsningar och kanske kunna göra en barriärhämmande effekt (vid byggande av ny stadsdel) är väl klokt i tanken. Men det kräver i princip mycket politiskt fotarbete. Det är inget som jag i min organisation rår över. Får vi sådana uppdrag så gör vi självklart det. Vi kan också plocka fram tänkbara kalkyler under sådana förutsättningar.”

På frågan: Finns det någon som helst möjlighet att regering och riksdag kan säga ja till avgiftsbelagd lösning som till exempel en tunnel? svarar Lennart:

”Ja det finns väl en möjlighet. Det jag vet är att den nationella politiken är väldigt försiktig att öppna för dörren på nya lösningar för något enstaka projekt. Det gäller att hitta motiven.”

Vid avslutad föredragning av Lennart Andersson var det möjlighet att ställa kompletterande frågor.

Mikael Rubin frågar då:

”Vi tänker det här med avgiftsfinansiering och ny teknik. Har Trafikverket någonting emot att vi trycker på staten och att också hjälpa oss?”

Annons

Lennart Andersson svarar:

”Alltså, vi har sällan synpunkter.”

En sista kommentar från Lennart kring hur frågan avgörs på regeringsnivå mellan infrastruktur- och finansdepartement blev: ”Ytterst så landar allting hos Magdalena Andersson.”

Det är uppenbart att Mikael Rubin inte drar sig för att tolka och vara mycket ovarsam kring vad som verkligen sades av Trafikverket. Kommunfullmäktiges ledamöter och alla Trelleborgs invånare som följde kommunfullmäktigemötet har fått felaktig information.

Söderslättspartiet fortsätter kämpa för framtidslösningar där man beaktar stadsutveckling, miljö, ekonomi och trelleborgarnas bästa. Söderslättspartiet är mycket positiva till avsiktsförklaringen och skulle sett fram emot ett samarbete och en positiv diskussion över partigränserna för att väga olika alternativa möjliga lösningar på frågorna kring Sjöstad, ringväg och hamninfart.

Thomas Nehlin

ordförande

Christian Ottergren

sakkunnig infrastruktur

Christer Dahlberg

Annons

gruppledare

Sven Tilly

tekniska servicenämnden

Söderslättspartiet

Annons
Annons
Annons
Annons