Annons

Kommun talar med kluven tunga

Trelleborgs Hamn AB och dess ordförande Jan Isaksson (M) har i kommunfullmäktige försäkrat att övriga konkurrenter såsom kommande Fehmarn Bält förbindelsen endast får marginell påverkan på godstrafiken via Trelleborg.
Debatt • Publicerad 3 oktober 2013

Däremot, i ett yttrande 2013-09-25 till Naturvårdsverket angående Fehmarn Bält förbindelsen, kräver samhällsbyggnadsnämnden att det danska miljöministeriet genomför en genomgripande trafikkalkyl som redogör för konsekvenserna via Trelleborg eftersom förbindelsen i hög grad kommer att påverka trafikutbytet mellan Sverige och Tyskland.

Som Trelleborgs Allehanda kunde berätta har Trafikverket begärt att få stänga av Trelleborgsbanan i tio veckor under hösten 2015 för att bygga om inför pågatågstrafiken.

Annons

Hamnen menar nu att det kan medföra att trafik på järnväg till hamnen kan hitta andra vägar och inte komma tillbaka. Det handlar bland annat om fyra tåg i veckan med stål från Borlänge till Tyskland. Enligt hamnen kan även andra transporter hitta nya vägar och kanske gå förlorade för hamnen för alltid vid ett tio veckors stopp. Stoppet som Trafikverket anser nödvändigt för att skapa pågatågstrafik har högre lönsamhet för trelleborgarnas pågatåg än några få godsvagnar. Med nuvarande trend i Trelleborgs godstågstrafik så är ett eventuellt tapp till under 64 järnvägsvagnar 2015 rent försumbart. Under 1999, året före Ösresundsbrons tillkomst fraktade färjorna via Trelleborg drygt 135.000 järnvägsvagnar. Efter sex månader under 2013 är trenden nere på 23.000 vagnar. Över 100.000 vagnar har således försvunnit från Trelleborgs hamn sedan bron öppnade. Att mot den bakgrunden tro att Fehmarn Bält förbindelsen med direkttåg till kontinenten inte påverkar hamnbolaget, är det nog ingen som tror på.

Hamnbolagets ambition i Miljödomstolen för att få bygga ut hamnen innebar att järnvägstrafiken skulle öka på bekostnad av lastbilstrafiken. Detta har inte infriats utan järnvägsgodset fortsätter att minska kraftigt. Utvecklingen hittills visar sitt tydliga språk. Investeringarna i Trelleborgs Hamn är att slänga pengarna i sjön, såväl bokstavligen som handgripligen. (se bifogat diagram över järnvägstrafikens nedgång.) Med nuvarande trend så behöver Trelleborgs Hamn AB inte fundera över ökad trafik.

Låt andra än trelleborgarna bära kostnaderna, för ett hamnbolag som anser sig vara ett riksintresse, i stället för kommuninvånarna.

Nilla Olsson
Bertil LarssonSöderslättspartiet
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons