Annons

Klokare med etappvis plan – nu

Samrådshandlingen Fördjupning av Översiktsplanen (FÖP) har fått in tunga remissyttrande kring frågan hamninfart.
Debatt • Publicerad 31 oktober 2013

Trafikverket och länsstyrelsen är direkt avvisande. Det kan bli en mångårig process att övertyga dessa instanser och resultatet kan ändå bli ett nej. Trelleborg har då haft befintlig infart under tiden och tvingas att även fortsatt ha infart från väster.

Det har framställts att det ”behövs inte infart från öster/ringväg förrän det inte finns några färjelägen kvar väster om centralstationen. Det kan handla om 10 till 15 år framåt i tiden.”

Annons

Nu blir det en tankeställare. I 15 år skall Trelleborg ha befintlig situation med mer än 2 000 lastbilar per dag och dessutom inte kunna planera framtiden.

Det verkar klokare att arbeta på en etappvis plan – nu.

Etapp 1. Låt all hamntrafik gå från Maglarpsrondellen upp på nya ringvägen. Inrätta ett truckcenter innan man når bilprovningen. Utred noga övrig trafik och finn bästa väg fortsatt på industrimark fram till västra korset och låt sedan hamntrafiken köra som den gör idag.

Vinst med Etapp 1. Ett truckcenter för cirka 500 fordon, som nu inte behöver stå i hamnen. Man kan flytta hamnens västra staket då motsvarande yta blir fri från parkerade lastbilar. Ett första steg mot Sjöstaden kan planeras – nu. Sträckan från Maglarpskarusellen till västra korset befrias från all hamntrafik och vardagsmiljön på väster har förändrats radikalt. Från golfbanan - Stavstenudde och framför Albäckskogen har vi ett utsökt lastbilsfritt område. Isoleringen i väst har brutits och man kan planera för fritid och turism och mer havsnära boende – nu. Kostnad för Trelleborg blir högst begränsad via investeringsvilliga i byggnation, tankstationer, lastbilsservice, matservering, övernattning etc.

Etapp 2. Gör en korsningsfri viadukt i västra korset och dra parallell väg för hamntrafiken längs Pergo-Maxi-Dux och fortsätt rakt fram till Travemündeallén där trafiken får gå som i dag.

Vinst Etapp 2. Färjeavgång annonseras på truckcenter för körning utan röda ljus. Så lite lastbilar som möjligt är i hamnområdet.

Man har fått full plan för området Pergo –Maxi –Dux; direkt tillgång till hela kusten från golfbanan till en bra bit in i dagens hamnområde – nu.

Så redan har vi nått fina delmål under cirka en femårsperiod. Många jobb har skapats i Trelleborg. Detta skall ställas mot hamninfart från öster, som i princip måste låta trafiken gå som i dag.

Etapp 3. Här kommer den stora utmaningen. Hamntrafiken skall förbi centrum av Trelleborg efter som hamnutbyggnaden ju lagts österut.

Idé 1. Låt hamntrafiken gå i markplan och ha gångbroar över för att förena staden med havet.

Annons

Idé 2. Låt hamntrafiken gå på en brovägbana så att kontakten med havet har sin förbindelse under.

Idé 1 eller 2 kostar kanske minst och kan eventuellt endast vara en tillfällig lösning.

Idé 3. Låt hamntrafiken gå i nersänkt tråg med ”lock” över. Så har man gjort delvis i Malmö vid citytunnelbygget.

Idé 4. Låt en tunnel gå ner i hamnbassängen från färjeläget i väst (fiskekajen) och ut förbi mittelbron fram till de nya färjelägena. Detta kan påbörjas när västra färjeläget blir tillgängligt men inte fullföljas förrän de andra färjelägena stängs ner. Byggtekniken blir liknande tunneln i Öresundsförbindelsen, dock utan järnväg, inte lika djupt under vatten och endast en dryg tiondel i längd.

Färjeläget väst är stort nog för att omvandlas till marina med småbåtshamn och ett tillhörande turistliv.

Hela Trelleborg centrum får till slut helt fri tillgång till havet med Sjöstaden. Detta blir verklighet före den tidpunkt som ”infart från öster/ringväg beräknas behövas då det inte finns några färjelägen kvar väster om centralstationen”.

Förslagen ovan blir fullt ut anknutna till leden E22 som går via Trelleborg. Att söka finansiering via EU eller staten torde vara möjligt.

Allt måste givetvis studeras och detaljutvecklas av specialister med rätt kunskap och kompetens.

Vid senaste mötet i tekniska nämnden tog jag upp frågan och begärde att man skall göra en fortsatt förutsättningslös studie av tillfarten till hamnen. Ett sådant arbete är nu igång, Detta medborgarförslag är avsett som ett bidrag.

Nilla Olsson
Christian Ottergren (SÖS)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons