Annons

Hur blir det med Sjöstaden?

Så är första stenen kastad. Den ena av två långa pirarmar började byggas i onsdags.
Debatt • Publicerad 27 juni 2011

Kommunfullmäktige går i borgen för att bygga den. Detta är början på ett miljardåtagande. Vid igångsättningsceremonin sa Ulf Bingsgård enligt TA att ”byggandet av de två nya pirarmarna ska ses som ett första steg i en gigantisk rockad av Trelleborgs hamn. Vi flyttar hamnen för att staden ska fram till havet. Det område där vi står kommer inte vara industriområde med cisterner och industrier i framtiden”.

Förra måndagen var det budgetdebatt i kommunfullmäktige. I flerårsbudgeten finns inget om den fortsatta utfyllnaden för att flytta hamnen, inte heller om planeringsarbete för ”Sjöstaden”. I översiktsplanen är det inritat. Där syns också en maffig trafikled för lastbilar runt staden för östlig infart till hamnen samt sjöstaden.

Annons

Men om man menar allvar med sjöstaden måste man börja rita och räkna, ändra detaljplaner, köpa mark, säga upp arrendatorer och hyresgäster och sanera mark. Allra först ska pengar reserveras för plan- och utredningsarbete. Man brukar börja med att öppna en balansräkningsenhet för exploateringsprojektet.

Trelleborgs kommuns exploateringsområden öppnas enligt budgethandlingarna först när detaljplanen är klar. För ett projekt som Sjöstaden krävs mycket resurser innan dess. Resurser som knappast kan finnas inom den dagliga verksamheten. Vill man verkligen att Sjöstaden ska bli av? Ligger det allvarliga avsikter bakom eller var det bara ett lockbete, socker på det beska?

Sjöstaden blir inte av bara för att man drömmer om den. Samhällsbyggnadsnämnden har precis godkänt Nordic Storage AB:s utökade verksamhet i Nyhamnen. Det tyder inte på att man jobbar för att förverkliga Sjöstaden.

Det verkar faktiskt varken realistiskt eller troligt att Sjöstaden kommer till.

Det finns andra mer måttfulla och därför mer realistiska saker man kan göra. Göra redan nu. Här är fyra förslag. Hamnen kan öppnas upp och göras tillgänglig genom Mittelbron för flanerande, för caféer och butiker inom avgränsade områden. Den trevliga fiskehamnen kan göras tillgänglig för gående och cyklande på ett opretentiöst sätt.

Strandpromenaden utanför Maxi, Dux och ända ut mot oljehamnen kan öppnas för promenader, fiske och jogging. Lastbilarna som ska frakta gods över havet kan stå uppställda på en mellanstation på västra industriområdet i väntan på färjeavgång.

Det finns all anledning för oss trelleborgare att noga följa och betänka kommunfullmäktiges beslut om den gigantiska rockaden av hamnen och därmed stadens utveckling. Ännu är inga beslut fattade om att flytta hamnen och bygga en östlig hamninfart. Och Sjöstaden – en hägring?

Madeleine Brandin

för cirka tvåtusen personer i det

oberoende nätverket Hamngruppen i Trelleborg

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons