Annons

Hamnutbyggnaden inte skattebetalarnas ansvar

Svar till Eric Samuelson (M) (den 5 augusti).
Debatt • Publicerad 27 augusti 2014

Det blir inget vanligt svar här. Läsarna har nog tröttnat på politikernas debatt, så vi avstår från motargument på alla detaljer en gång till. Alla hushåll får vårt valprogram. Där finns svaret på Samuelsons synpunkter på hamninfart. Barnen kan gå helt säkra till Bäckaskolan/Fågelbäcksskolan. De på väster får ett boende utan buller från lastbilar. Vi får en kuststräckning med entré Trelleborg, som bjuder på friluftsliv och bad; ja, kanske det i en framtid kan till och med bli ett kallbadhus där. I centrala Trelleborg går vi från Rådhustorget eller Centralstationen och rakt ut på Mittelbron. Där möter en levande hamnmiljö med restauranger och en marina.

Det ekonomiska kan beskrivas enkelt. Förslaget som Samuelson förordar om hamninfart på ringväg innebär att alla lastbilar kör nio kilometer längre till en kostnad av hundra kronor. Med en miljon lastbilar blir det hundra miljoner per år, som går upp i rök (avgaser). Att lägga kostnad på lastbilarna är rätt, men inte på onödigt koldioxidutsläpp och så att trelleborgarna betalar med en dålig lösning. Vi föreslår att man i stället belastar trafiken med motsvarande pengar (som utgör något enstaka öre per kilo transporterat gods). Detta skulle kunna ordnas med att lägga in en avgift på 100 kronor i färjebiljetten. Med de pengarna kan man då skriva av och med god marginal betala de investeringar Söderslättspartiet har i sitt förslag.

Annons

Stora projekt kräver givetvis utredning och först efter förhandling mellan kommunen, hamnbolaget, staten och EU kan alla detaljer komma på plats. Det behövs hamninfart till det nya man byggt med kommunen i borgen. Hamnutbyggnaden och att lastbilar skall till hamnen är inte trelleborgarnas/skattebetalarnas ansvar. Det är ett behov för Sveriges export. Staten genom Miljödom, Trafikverket och Länsstyrelsen har endast västlig infart som godkänd lösning. Då kan man ställa krav att staten tar sitt ansvar om finansiering av miljöförbättringar.

Även tiden är en mycket tung faktor. Ringvägslösningen innebär en lamslagen beslutsprocess och kostar på obestämd tid miljöförstöring med en bibehållen oförändrad västlig infart. Miljötillstånd kan ta åtskilliga år. Att övertyga Länsstyrelse och Trafikverket kan ta en livstid. Blir det fortsatt nej, och man har då inte kommit vidare ett dugg år 2030.

Söderslättspartiets förslag kan påbörjas med planering direkt efter valdagen. Områden med stora markvärden blir i nutid tillgängliga för stadsutveckling med attraktivt boende och ökad turism. Det innebär sådana summor, så att alla partier borde tänka en gång till och överväga samarbete i frågan. De som av tradition alltid röstat på ”sitt” parti kan kanske till och med fundera på vilket parti i kommunalvalet, som bäst bevakar de lokala frågorna.

Nilla Olsson
Christian Ottergen, Söderslättspartiet
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons