Annons

Hamnutbyggnad utan kalkyl är en katastrof

Det är en fråga av största finansiella art för hela kommunen. Nästan två miljarder skall slängas i sjön, och inte ens en kalkyl på kostnaderna är gjord. Det skriver Tom Nyström som är en av initiativtagarna till Hamngruppen.
Debatt • Publicerad 16 december 2009
”Vem har sagt, att det skall vara politiskt korrekt, att köra gods från kontinenten med lastbil via Trelleborg till Kiruna om ens fem år, då den nya ”visionen” i Trelleborg skall stå i full blomning” undrar debattören.
”Vem har sagt, att det skall vara politiskt korrekt, att köra gods från kontinenten med lastbil via Trelleborg till Kiruna om ens fem år, då den nya ”visionen” i Trelleborg skall stå i full blomning” undrar debattören.Foto: 
Foto: 

Enligt Bladets ledare av den 30 september 2009 skulle hamnens framtid mötas med öppna ögon, en rubrik så sann, som skriven.

Enligt ledaren och kommunalrådet Bingsgård är den enda korrekta visionen i Trelleborg den att hamnen skall byggas ut. Kosta vad katten det kosta vill.

Annons

För att citera ledarskribenten: ”Politik handlar om att se bortom särintressen ...”

Stämmer exakt. Vem har sagt, att det skall vara politiskt korrekt, att köra gods från kontinenten med lastbil via Trelleborg till Kiruna om ens fem år, då den nya ”visionen” i Trelleborg skall stå i full blomning.

I Bladet den 9 december 2009 svarar kommunalråd Bingsgård på chattfrågor. Det är med bestörtning jag läser svaren.

Henrik S frågar bland annat vad kommunen räknar med att tjäna på en utbyggd hamn?

Svar: ”När det gäller utbyggnaden, dess kostnader och intäkter är dessa inte beräknade i nuläget. De kalkylerna kommer att göras i nästa steg”.

Svaret är en katastrof, men det sätter kanske nivån på skolan då när Bingsgård gick där.

Hur kan man först satsa 700 miljoner kronor, utan en uppgjord kalkyl på kostnader och intäkter, dessutom driva in absurdum en ytterligare investering på 1 miljard, fortfarande utan en grundkalkyl?

Håkan frågar bland annat: ”Varför skulle man inte kunna ha den gamla planerade ringvägen?”

Svar: ”Det gamla alternativet var inte effektivt ur trafik hänseende, enligt beräkningar som gjordes.”

Vem gjorde beräkningarna och hur gamla är de?

Annons

Martin frågar: ”Ringled, pågatågstation och hamnflytt kostar en del att genomföra. Hur skall Trelleborg ha råd med allt detta?”

Svaret är lite förkortat: Ringleden är en statlig ange­lägenhet, pågatågstationen ser man inga som helst problem med. Som socker på bottnen kommer: ”Hamnens verksamhet betalas idag av kunderna och så kommer även det att bli i framtiden. Kostnaderna för och finansieringen av en hamnflytt är inte diskuterade eller kalkylerade i dagsläget”.

Hur kan man bara svara på det sättet. Det är en fråga av största finansiella art för hela kommunen. Nästan två miljarder skall slängas i sjön, och inte ens en kalkyl på kostnaderna är gjord. Än mindre på intäkterna. Enligt andra handsuppgift är Copenhagen-Malmö Port:s första målsättning att sno Travemündetrafiken från Trelleborg. Unity-Line spelar ut Trelleborg mot Ystad. Den hamn som ger billigaste pris får en stor del av trafiken, men inte allt.

Sist men inte minst, kan jag inte låta bli att kommentera kommunalrådets uttalande om att, ”färjorna är på sitt sätt en kollektivlösning för lastbilar”. Yes, där satt den, låt det så förbli och låt lastbilarna åka på färja till de områden de skall till. Trelleborg/Ystad – Haparanda på lastbil är inte korrekt.

Tänk på en sak till, förutom kommunalrådet Bingsgårds katastrofala svar på frågorna, så glöm inte, inte på något sätt, det var sossarna, som kastade de första miljonerna i sjön och drog upp de stora planerna. Tänk även på det i nästa val!

Tom Nyström

en av initiativtagarna till Hamngruppen

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons