Annons

Hamnfacken lurade sig själva

Debatt • Publicerad 28 november 2003

När socialdemokraterna röstade emot hamnpaketet för att vara fackföreningarna till lags innebar det samtidigt att man gjorde samma fackföreningar en björntjänst. Förändringarna i hamnarna nu kommer att bli mer omvälvande och snabbare än om det så kallade hamnpaketet hade godtagits. Det skriver moderaten Per Stenmarck, delegationsledare Europaparlamentet, i dagens debatt. Hamnarbetarnas fackförbund kan numera räknas in bland Bryssels skickligaste lobbyister. De organiserar inte särskilt många människor, men har lyckats stoppa en avreglering av Europas hamnar. Trots att konkurrens på marknaden för hamntjänster skulle ha gjort transporter i Europa både enklare och billigare, med betydande vinster för oss alla, har Europaparlamentet röstat mot en liberalisering. En majoritet, bestående av bland annat svenska socialdemokrater, föll till föga för de högljudda hamnfackens påtryckningar. Detta innebär att Europaparlamentet försvarar ett monopol, vilket är en märklig situation mot bakgrund av hur EU målmedvetet arbetar för att öppna upp andra marknader. Det är också anmärkningsvärt att svenska socialdemokrater väljer att stryka hamnfacken medhårs trots att Sverige i vanliga fall driver på för avreglering och liberalisering i EU och trots att regeringen valt att stödja avregleringen av hamnarna i ministerrådet. Det är svårt att med trovärdighet fortsätta detta arbete, som bara kan vara till fördel för svenska företag, när svenska ledamöter av Europaparlamentet gjort helt om bara för att blidka en stark lobbygrupp. Det är inte rimligt att hamnarna som enda näring skall leva i en skyddad värld med effektivitetshämmande monopol för vissa tjänster. Som konsumenter får vi betala den nota hamnarbetarnas kravmaskin och socialdemokraternas Europaparlamentariker lämnar efter sig, med transporter som fördyras eller helt enkelt utförs på annat sätt - även när sjövägen skulle ha kunnat vara den enklaste och billigaste. I dagsläget vet man inte vad man får när man köper en hamntjänst. Det är inte alls ovanligt att en identisk tjänst kostar fyra gånger mer i en hamn jämfört med en annan. Och detta beror främst på avsaknad av konkurrens. Argumenten för att behålla monopolet på dessa hamntjänster är dessutom inte hållbara. Liberaliseringens motståndare har ägnat sig åt en blandning av skräckpropaganda och rena lögner. Det finns knappast ett direktivförslag från EU som innehållit så många skyddsregler om yrkeskvalifikationer, sjösäkerhet, sysselsättning, sociala förhållanden och miljöskydd som just hamndirektivet. Lyckligtvis är hamnfackens seger tillfällig. EU-kommissionen kommer nu att granska enskilda hamnar för att se hur de uppfyller bland annat Romfördraget. Det finns nämligen inget som säger att hamnar ska undantas från reglerna för inre marknaden. Kommissionen kommer att titta på områden såsom monopolsituationer, etableringsrätt, konkurrens med mera. De hamnar som inte uppfyller reglerna kommer att dras inför domstol. Hamnpaketet är ett litet, litet steg i en lång process mot en fullständig avreglering av hamnarna, som förmodligen kommer att ta en generation. Resultatet av att hamnpaketet förkastas blir dock att rättsliga processer kommer att leda till stora förändringar i hamnarna på relativt kort tid. Monopolen kommer inte att tillåtas. Facken kommer inte att kunna förhindra utveckling och effektivisering av miljövänliga transporter till sjöss.

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons