Annons

Hamnen och Trelleborg – berättelsen om Sverige

Många frågor och diskussioner i Trelleborg handlar på något sätt om hamnen. Vad står den för egentligen? Är den trygg? Ligger den rätt? Hur många jobb finns faktiskt? Hur mycket pengar handlar det om och behöver vi den överhuvudtaget?
Publicerad 12 oktober 2021
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Mikael Rubin (M) skriver om Trelleborgs hamn ur ett historiskt perspektiv.
Mikael Rubin (M) skriver om Trelleborgs hamn ur ett historiskt perspektiv.Foto: Eva-Lisa Svensson

Vi tar det från början. Från 1890-talet då Trelleborg blir hemmahamn för postångarna till Sassnitz samtidigt som järnvägsstationen Nedre tas i bruk. Till under och efter första världskriget där krigsbarn, krigsinvalider och krigsfångar passerar hamnen och skepp minsprängs.

1960-tal: Helårstrafik till Travemünde inleds. Bilfärjor sätts in och det blir rekordsiffror för TT-linjen under varje år.

Annons

1980-tal: Världens största kombinerade tåg- och bilfärja M/S Trelleborg invigs. Hamnen utgör en modernt utrustad ro/ro-hamn som möjliggör rationell godshantering av containers och trailers.

Vi kommer då till nutid där den nya hamnen invigs 2010 med muddrad innerhamn och förlängda pirarmar och nya färjelinjer till Swinoujscie och Klaipeda.

32 gånger om dygnet ankommer eller avgår en färja. En halv miljon fordon och 1,5 miljoner passagerare årligen. Trots farhågor om nedgång efter Öresundsbrons öppnande blir det en ökning för godsvolymen i Trelleborg.

Vad ger hamnen till kommunen i pengar?

Ett normalt år ger kommunens samtliga bolag ungefär 30 miljoner till kommunen. Trelleborgs Rådhus AB heter det bolag som är moderbolag och som äger hamnbolaget, Trelleborgshem, Visit Trelleborg och Trelleborg Energi. Moderbolaget är det bolag som ger utdelning till kommunen. Det är både rätt och fel att säga att hamnbolaget ger utdelning till kommunen. Hamnbolagets vinst tillsammans med de övriga bolagen i koncernen är en förutsättning för utdelning. Bildandet av koncernen gör att mer pengar stannar i kommunen och inte behöver betalas i skatt till staten.135 personer är fulltidsanställda av hamnen i dag.

Vad kostar hamnen årligen? Hamnen betalar alla sina kostnader själv. Kostnader för nedskräpning och felparkerade lastbilar är små i förhållande till den kommunala budgeten.

”Bildandet av koncernen gör att mer pengar stannar i kommunen och inte behöver betalas i skatt till staten.”
Mikael Rubin (M)

Har politiken skuldsatt trelleborgarna för att rädda och utveckla hamnen?

Kommunen har gått i borgen för hamnen med 1 miljard kronor. Detta är inget som påverkar kommunens möjligheter att ha pengar till skola och äldrevård till exempel. Den dagen hamnen läggs ner eller samtliga bostäder är byggda i gamla hamnområdet så kommer hamnbolaget troligen att vara helt skuldfritt. Nästa generation trelleborgare kommer alltså inte att behöva betala av någon skuld.

Hade vi byggt hamnen i dag?

Hamnen är ett arv från över 100 år sedan i Trelleborg. En hamn som servar hela Sverige och delar av Skandinavien, en hamn som vissa älskar och andra ogillar. Kommunen själva hade inte byggt en hamn i dag. Hade den dock byggts så hade staten tagit ett större ansvar för både hamnverksamhet och anslutningar i form av väg och järnväg. Men för mig är det viktigt att vårda vårt arv och att precis som under de första 100 åren ska vi fortsätta utveckla hamnen. Helt säkert är att infrastrukturen kring hamnen hade blivit väldigt annorlunda om hamnen byggts i dag.

Mikael Rubin (M), kommunstyrelsens ordförande

Annons
Annons
Annons
Annons