Annons

Hamna rätt är inte lätt

Trelleborgs kommun kan inte ensam finansiera en utbyggnad av en av Sveriges viktigaste hamnar. Det skriver Hamngruppen som lägger fram tio förslag för hamnens framtid, med stöd av ett hundratal sympatisörer.
Debatt • Publicerad 9 december 2009
Foto: 
”Ligg lågt med investeringar i hamnen före 2020, bland annat med tanke på Fehmarn-Bältbron.”
”Ligg lågt med investeringar i hamnen före 2020, bland annat med tanke på Fehmarn-Bältbron.”Foto: 

Vad händer? Kommunens nya översiktsplan har nu varit på samråd. Där visas en sydostlig hamnutfyllnad på hela 49 ha med tillfart över Östra stranden! Ringvägen, flyttad norrut, är kantad av upplag och industrier, Trelleborgs blivande ansikte utåt! Atkins konsultrapport om Trelleborg – hamnen och staden, har levererats. I den konstateras att hamnen är viktig ur ett riksperspektiv, men att investeringarna är för stora för en liten kommun.

Vi menar och föreslår:

Annons

1. Kommunen måste omgående förhandla med regeringen om Trelleborgs hamns ekonomiska förutsättningar och framtida status. Vår kommun kan inte ensam finansiera en utbyggnad av en av Sveriges viktigaste export/importhamnar.

2. De skånska hamnarna måste börja samarbeta, inte bara konkurrera! Ett regionalt bolag kan bildas och skulle då bli en kraftfull motpart i investeringsdialogerna med statliga riksintressen.

Det skulle utnyttja samhällets resurser bättre och också ge en starkare förhandlingsposition mot rederierna.

3. Ligg lågt med investeringar i hamnen före 2020, bland annat med tanke på Fehmarn-Bältbron (klar 2018)! Visa först hur den nedlagda miljarden som redan satsats 2000–2009 skall förränta sig.

4. Visa en investeringskalkyl för hamnutbyggnaden och hamnbolagets kärnverksamhet!

5. Kommunen måste visa en exploateringskalkyl för ”Sjöstaden”! Kommunen borde återköpa all mark i hamnen och låta hamnbolaget hyra på marknadsmässiga villkor. Ta fram kostnader för marksanering, företagsinlösen, gatubyggnad, VA-ledningar osv. Beräkna intäkter av sålda tomter och byggrätter. Är det lönsamt? Vilket är tidsperspektivet?

6. Pröva att göra hamnen tillgänglig för trelleborgarna! Räkna till exempel på om det går att öppna för fotgängare i ett plan ovanför trafik och lastbilar i inre hamnbassängen.

7. Rita och räkna på en nedsänkt infart eller tunnel från E6 i väster! Utnyttja befintlig mark i hamnen bättre, bland annat genom att ordna lastbils- och traileruppställning på västra industriområdet.

8. Bygg en inre ringväg – för att avlasta Hedvägen och Strand- Hamn- och Järnvägsgatan – redan nu enligt ÖP 2002!

9. Led inte hamntrafiken i en milslång omväg runt hela staden för att sedan tränga sig ned förbi Snövits väg, genom Nyhemsparken, utmed badstrand, promenadvägar och boendemiljöer på Östra stranden och längs med Östra skolan in till hamnen.

Annons

10. Linjerederierna, som trafikerar Trelleborgs hamn, måste ta sitt miljöansvar och därför kräver vi katalysisk avgasrening på färjorna snarast och senast 2013!

Bejaka utvecklingen – men låt den gå på rätt håll!

Slå vakt om Trelleborgarnas hälsa, miljö och ekonomi. ”Släng inte pengarna i sjön!”

Hamngruppen – initiativtagare

Ivar Ek, Christer Dahlberg, Madeleine Brandin, Sven-Ingvar Göransson, Lars-Olof Flink, Bengt-Inge Persson, Bjaerne Persson, Bertil Larsson, Gunnar Svensson, Tom Nyström, Gustaf Ekberg.

Hamngruppen - sympatisörer

Bengt Andersson, Ingemar Hobroh, Lena Borg, Roger Hansson, Gunnar Grafström, Brita och Bert Nilson, Bengt Jönsson, Stig W Reinlert, Lennart Åkesson, Christina Nyman, Rolf Andersson, Lena Ericsson, Anders Olsson, Lisbeth Olsson, Göran Gatenfjord, Michael Eriksson, Anders Hempel, Ingvar Hempel, Leif Persson, Katharina Ek, Ulla Romée, Stefan Romée, Eva Persson, Roland Persson, Stig Göransson, Claes Wretlind, Anja Greiff, Bertil Bengtsson, Roland Jonsson, Madeleine Lennhammer, Gun Olsson Fritz, Åsa och Mikael Areskoug, Karin Rasmusson, Anders Nordin, Eva-Lott Patera Nordin, Cecilia Schyllert, Göran Schyllert, Staffan Persson, Kurt Dahlman, Monica Dahlman, Göran Lundkvist, Viveca Wiedel, Marjut Sjölin, Bo Sjölin, Eva Persson, Stig Persson, Johan Sjöström, Michael Magnuson, Viveca Magnusson, Krister Eurén, Per Christensson, Familjen Thelander, Bo Söderlin, Lena Söderlin, Anna Larsson, Sigun Grönlund, Alexandra Dahlquist, Anne-Marie Flink, Annika Williamsson, Anders Hagberg, Agneta Larsson, Jan-Åke Larsson, Lotta Isgren, Inge Heide, Peter Davidsson, Agneta Borg, Viggo Borg, Ann-Sophi Sörman, Kenneth Sörman, Anja Widegren, Tina Pettersson, Adrienne Nilsson, Ulla Karlberg, Jenny Karlberg, Ann-May Jönsson, Annette Persson, Sven Andersson, Stina Svensson, Rolf Svensson, Joakim Hillman Szabo, Maude Strandquist, Eva Magnusson, Gert Magnusson, Rickard Mauritz, Ingegaerd Jonsson, Bertil Jonsson, Axel Jonsson, Eivor Paulsson, Anna Paulson, Olle Paulsson, Mats Andersson, Eva Andersson, Anders Johnsson, Mikael Peterson, Stefan Nilsson, Cecilia Nilsson, Lena Göransson.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons