Genomfartskommun utan tanke på människan och miljön
Dels Petter Birgerssons ledare där han jämför den attraktiva turiststaden lite österut med genomfartsstaden Trelleborg. Så klarsynt, så tänkvärt. Dels Sven Tillys synnerligen belysande debattinlägg över hur människa och miljö förringas i Trelleborg.
Det är beklämmande att se och höra hur välkända politiker och några hybrisdrabbade kuststadstjänstemän hyllar varje ny lastbil som kan tänkas passera Trelleborgs hamn. Utopiska, nästan löjeväckande visioner tillsammans med vilseledande och förvanskad information har blivit sådan vardagsmat att de själva inte inser att de tappat fotfästet.
Vår generation har ett stort ansvar att lämna vidare en grönare och skönare livsmiljö, ett tryggare samhälle. Vi måste sätta våra barns och våra barnbarns framtid i fokus så gott vi nu kan göra det. Vi skall på alla sätt försöka nå en miljösäker och hållbar utveckling i vår kommun med minimerade hälsorisker. Denna ambition är mycket tydlig i Söderslättspartiets hjärtefrågor.
Hamnbolaget är en av de drivande aktörerna bakom de huvudlösa idéerna på östlig hamninfart. Egentligen förvånande tycker jag och många med mig. Jag har haft förmånen att lyssna på personer i ledningen för de stora nordtyska hamnarna och rederierna. En tydlig röd tråd går genom deras sätt att resonera och leda sina verksamheter, nämligen följande;
Trafiken, det vill säga lastbilarna, ska så snabbt det någonsin är möjligt komma ut på motorvägsnätet. Fullt förståeligt, det gäller ju att komma iväg mot destinationen utan att spilla tid i långa utfartsköer. I Trelleborg tänker man precis tvärtom. Här ska trafiken först köra österut för att sedan ta den långa tidsödande och kostnadsdrivande omvägen runt hela Trelleborg. Synnerligen hämmande för hamnverksamhetens framtida konkurrenskraft. Detta faktum borde göra lastbilskramarna sömnlösa.
För oss andra vanliga dödliga som fortfarande står med bägge benen på jorden och ser det allvarliga i miljöpåverkan, barriäreffekter, hälso-och olycksrisker, förlorade boende- och rekreationsmöjligheter, åkermarken och så vidare, listan över nackdelar är lång, kommer känslan av vanmakt. Kommunens attityd till invånarna visades också tydligt på ”världens sämsta samrådsmöte” strax för midsommar. De som var där vet att mycket som sades var vilseledande och förvanskat. Dessutom vågade man inte möta åhörarnas frågor i ett öppet forum.
Avslutningsvis ekonomin. Fortfarande finns det inte några slutgiltiga kalkyler över kostnaden för ringväg/östlig hamninfart. Ingen verkar bry sig mer än vi i Söderslättspartiet. Skattebetalarna kommer att bry sig den dag utdebiteringen måste höjas. Söderslättspartiets tankegångar och förslag bygger på att skattebetalarna i Trelleborgs kommun varken ska vara med och finansiera eller bekosta infrastrukturprojekt som omfattas av svenskt riksintresse. Trafikverket har kunskapen och kompetensen, de bygger riksvägarna i vårt land och att inte föra en konstruktiv dialog med dem gör enbart Trelleborgs kommun till ett åtlöje. Söderslättspartiet förespråkar dessutom alternativa finansieringslösningar i likhet med den modell som tillämpas för Öresundsbron och Sundsvallsbron och som även diskuteras när det gäller snabbtågen. Det gäller att våga se nya moderna lösningar som allt fler politiker förespråkar och riskkapital finns det i princip oändligt av. Trelleborgs skattebetalare ska inte betala för en infrastruktur som gagnar hela Sverige
Den 9 september går vi till val. Rösta på Söderslättspartiet för en bättre kommun.
Christer Dahlberg (SÖS)