Annons

Ge mer tid till undervisning

Det är hög tid att satsa på lärarnas löner för att signalera till studenter att en lärarutbildning kommer att löna sig. Det skriver två företrädare från Lärarnas Riksförbund som även vill ha mer fokus på undervisningen.
Debatt • Publicerad 1 mars 2012
”Lärare har i många fall flera hundra elever i veckan.”Arkiv: JANERIK HENRIKSSON 2011
”Lärare har i många fall flera hundra elever i veckan.”Arkiv: JANERIK HENRIKSSON 2011Foto: 

2010 slöts ett kollektivavtal som gav de lokala parterna möjligheter att komma överens om andra arbetstider än de centrala. För oss var avsikten att lärarna ska få tillräckligt med tid för varje elev. Men diskussionerna har handlat mera om att låsa in lärarna än om hur man ska nå bättre resultat i skolan. Därför är det föga förvånande att så få avtal har slutits lokalt. Enligt en rapport från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, handlar det enbart om avvikelser på 40 skolor, och då inte ens hela skolor.

Kommunerna borde koncentrera sig på det konkreta kunskapsuppdraget som skolan har och borde därför vara djupt bekymrade över den dåliga tillströmningen till lärarutbildningen. Det är hög tid att satsa på lärarnas löner för att signalera till studenter att en lärarutbildning kommer att löna sig.

Annons

I förra avtalsrörelsen uppmanade fack och arbetsgivare till arbete kring verksamhetsutveckling för att nå en bättre måluppfyllelse. Syftet med avtalet som slöts 2010 var att underlätta för kommunerna att forma sin organisation så att den bättre bidrar till verksamhetsutveckling och måluppfyllelse i skolan. För alltför många kommuner har det i stället handlat om egenvärdet att ändra lärarnas arbetstid.

Parterna måste våga hantera frågan om lärarnas arbetstid. Kärnfrågan är hur undervisning, med undervisningen förknippat för- och efterarbete samt övriga lärararbetsuppgifter ska balanseras inom arbetstidens ramar. Det är detta lärarna vill tala om!

Lärarna behöver framför allt tid till sin undervisning. Undervisningen behöver förberedas och tas hand om efteråt. Bedömning, rättning och annat efterarbete kan inte trollas bort om det ska vara en högkvalitativ undervisning. Så länge inte diskussionerna handlar om detta, finns inget intresse hos lärarna att ändra något.

Lärare har i många fall flera hundra elever i veckan. Det lärare behöver är mer tid för varje elev, inte mer bundenhet i skolan som ofta riskerar att ge lärare ännu flera elever. Detta är en kvalitetsfråga!

Metta Fjelkner

förbundsordförande Lärarnas Riksförbund

Helena Linge

ordförande Lärarnas Riksförbund

distrikt Malmöhus

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons