Annons

Fritidspedagoger är viktiga lärare

Fritidspedagoger och studie- och yrkesvägledare omfattas inte alls av regeringens förslag om lärarlegitimation, trots att yrkesansvaret för dessa båda grupper är lika viktigt som för andra lärare. Det skriver Maria Rönn från Lärarförbundet i Trelleborg.
Debatt • Publicerad 28 oktober 2010
”Samtidigt som förslaget om lärarlegitimation presenteras, ser vi att situationen i våra fritidshem blir allt svårare.”
”Samtidigt som förslaget om lärarlegitimation presenteras, ser vi att situationen i våra fritidshem blir allt svårare.”Foto: 

För ett par veckor sedan presenterade regeringen sin proposition om lärarlegitimationer, en reform som Lärarförbundet har kämpat för under lång tid. Lärarlegitimationerna är ett viktigt steg på vägen att höja läraryrkets status och stärka kvaliteten i undervisningen. Lärarförbundet har i många år krävt bevis för lärarnas yrkesansvar – något som nu är centralt i propositionen.

Fritidspedagoger och studie- och yrkesvägledare omfattas dock inte alls av förslaget, trots att yrkesansvaret för dessa båda grupper är lika viktigt som för andra lärare. Studie- och yrkesvägledare har idag behörighetskrav, men omfattas ändå inte av lärarlegitimationen, vilket är högst anmärkningsvärt. Fritidspedagogerna har samma yrkesansvar för elevernas lärande som andra lärare. Att de ändå inte omfattas visar att politikerna inte förstår eller inte känner till det integrerade arbetssätt som idag råder i våra skolor.

Annons

Den enskilt viktigaste faktorn bakom goda resultat i skolan är välutbildade lärare med hög kompetens. Att man då inte ställer samma krav på fritidspedagogerna som på andra lärare visar att man inte har förstått hur viktig fritidspedagogiken är för elevernas lärande.

En konsekvens av förslaget blir att eleverna inte får samma rätt till kvalificerade lärare under hela sin skoldag. Detta kan vi i Lärar­förbundet inte acceptera.

Samtidigt som förslaget om lärarlegitimation presenteras, ser vi att situationen i våra fritidshem blir allt svårare. Elevgrupperna är stora, ofta i lokaler som inte alls är anpassade för fritidshemmens verksamhet. Lärartätheten är låg och resurserna otillräckliga.

Fritidspedagogerna är en lärargrupp som i stor utsträckning bidrar till elevernas sociala träning och introduktion i demokratins spelregler. De har försvinnande lite tid till att planera den pedagogiska verksamheten, vilket leder till att fritidshemmen riskerar att förvandlas från kreativa lärmiljöer till platser för förvaring av barn.

Politiker – det är hög tid att ni tar detta på allvar! Satsa resurser på våra fritidshem. Låt våra fritidspedagoger, med sin stora kompetens om barns lärande och sociala samspel, få tid att planera och utveckla verksamheten. Kräv av era kamrater i riksdagen att även fritidspedagogerna omfattas av den nya lärar­legitimationen!

Maria Rönn

Lärarförbundet i Trelleborg

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons