Annons

Förslaget är inte genomförbart

Svar till Emil Samnegård och Petter Forkstam (MP) (den 3 december).
Debatt • Publicerad 10 december 2013

Emil,

det fundamentala grundfelet i Ditt förslag till att anlägga en tunnel eller ett tråg genom vår tätort för tung trafik i stället för att leda bort den från stadskärnan är att det är ogenomförbart. Det går helt enkelt inte att magasinera eller skjuta iväg avgaserna och sedan leda bort dem från en tunnel eller ett tråg. Det skulle krävas en omfattande ventilation längs hela tunneln eller tråget för varje meter längs körvägen, om inte luften inne i bilarna skulle bli ohälsosam. Men avgaserna blir med ditt tråg ändå kvar i stadskärnan. Tråg eller tunnel spelar ingen roll. Ingendera skapar någon förbättring alls av den omgivande stadsluften, oavsett stora fläktsystem som anläggs längs varje meter av tunneln eller tråget, avgaserna försvinner inte vidare i tomma intet, utan hamnar mitt i centralorten. Den tänkta huvudpoängen med ditt tråg är en fysisk omöjlighet.

Annons

Så snart de nya östra färjelägena blir klara så är en direkt infart österifrån viktig, och ringvägen behövs då också för att leda bort all tung trafik från stan tillsammans med all annan trafik som också skall vidare morgon och kväll. Det behovet finns mycket tydligt inom den nuvarande sexårsperioden för EU:s budget, 2014-2020, och inte om ett decennium eller mer, för att det ska gå att skapa och vidmakthålla en fungerande miljöbalans. Söderslättspartiets tråg är lika omöjligt som ditt. Det här tror jag alla inser, oberoende av partitillhörighet. Om Trelleborg skall tillåtas växa, så måste det rimligen vara bättre att vi fortsätter att bygga inne i tätorten och i byarna än att vi tar jordbruksmarken i anspråk. Men vi kan inte både evakuera västra hamnen och låta bli att utnyttja östra industriområdet, om vi skall hålla hamnen vid liv, såsom vi är överens om, och trafiken runt centralorten vid fortsatt tillväxt samtidigt fås att flyta på ett miljöriktigt hållbart sätt.

Flyttar vi ut i det redan existerande östra industriområdet och länkar samman hamnen med detta, så räcker industrimarken till under överskådlig tid. Sjöstaden kan sedan växa fram i en takt som motsvarar bebyggelsebehoven och den goda jorden fortsätta att i sin helhet användas av vår lantbrukssektor. Ringvägens markbehov är väsentligt lägre än den yta som kan frigöras för fortsatt bebyggelse om hamnen expanderar österut i stället för att fortsätta använda de västra färjelägena och den nuvarande lager- och omlastningsdelen.

Nilla Olsson
Sten Björk (S)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons