Förbättrad arbetsmiljö för lärare på vuxenutbildningen – en nödvändig investering för framtiden
Trots denna viktiga funktion är arbetsmiljön för lärare ofta utmanande, vilket kan leda till stress, utbrändhet och i värsta fall sjukskrivning och/eller uppsägningar. De senaste årens förändringar av arbetsmarknaden har inneburit ett alltmer komplext uppdrag för vuxenutbildningen och dess lärare. En stor utmaning är att verksamheten skall bedrivas under hela året och antagningen av elever sker flera gånger per år, dessutom ska vuxenutbildning även bidra med validering, prövningar, kartläggningar, uppdragsutbildningar, samhällsorientering samt yrkesutbildning. Vi ska heller inte glömma att vuxenutbildningen är starkt påverkad av marknadsorganisering och konkurrensutsättning. Allt detta gör läraruppdraget till en tung och svår börda att axla. Därför behövs det en ledare som är beredd att tillföra personalen rätt förutsättningar för att utföra sitt uppdrag, vilket i sin tur kan leda till en förbättrad och framåtriktad verksamhet.
En verksamhet som präglas av oenighet, konflikter, brist på kommunikation, orättvisa och sist men inte minst personalbortfall, kan befinna sig i ett ”saneringsbehov”.
Ledningen i så fall måste ta till sig, inse allvaret i situationen och se till att vända den oroväckande utvecklingen, samt skapa en mer positiv och produktiv arbetsmiljö. Det kräver dock ett aktivt engagemang och en långsiktig strategi för att lyckas.
En positiv arbetsmiljö skapas inte bara av fysiska och organisatoriska faktorer utan också av det sociala klimatet på arbetsplatsen. Att främja samarbete och en stark arbetsgemenskap bland lärare är avgörande.
Regelbundna arbetsplatsträffar, där personalen får möjlighet att ventilera sina tankar och diskutera lösningar, kan stärka teamkänslan och förbättra arbetsmiljön.
”Allt detta gör läraruppdraget till en tung och svår börda att axla.”Noman Elmir och Therese Bergman, Sveriges Lärare Trelleborg
Avslutningsvis kräver Sveriges Lärare bland annat följande:
Det nuvarande systemet med entreprenader inom vuxenutbildningen övergår i offentlig regi och därigenom ersätts det med långsiktigt hållbart system som präglas av kvalitet, kontinuitet, långsiktighet och trygga anställningar.
Den kontinuerliga antagningen till vuxenutbildningen slopas och ersätts med ett system där eleverna antas vid fastställda tidpunkter.
Kärnuppdraget fredas. Tid för planering, för- och efterarbete och utveckling av undervisningen regleras nationellt.
Noman Elmir, förhandlingsombud Sveriges Lärare Trelleborg
Therese Bergman, ordförande Sveriges Lärare Trelleborg