Annons

Finns en framtida sidenväg genom Arktis?

Är genomförbar, lönsam sjötransport möjlig i Arktiska Oceanen?
Debatt • Publicerad 14 mars 2014
Mycket optimistiska tongångar har på senare tid satt sin prägel på debatten om utnyttjandet av Arktiska Oceanen för snabba sjötransporter genom Norra Sjövägen alternativt Nordväst- respektive Nordpassagen, skriver sjökapten Stig-W Reinlert.
Mycket optimistiska tongångar har på senare tid satt sin prägel på debatten om utnyttjandet av Arktiska Oceanen för snabba sjötransporter genom Norra Sjövägen alternativt Nordväst- respektive Nordpassagen, skriver sjökapten Stig-W Reinlert.Foto: Foto: AFP

Mycket optimistiska tongångar har på senare tid satt sin prägel på debatten om utnyttjandet av Arktiska Oceanen för snabba sjötransporter genom Norra Sjövägen alternativt Nordväst- respektive Nordpassagen. Ett scenario som till större delen baserats på avsmältning av havsisen där. Men i stället för avsmältning har rapporter visat att isen tillväxer där liksom även i Antarktis. Planerad, lönsam sjöfart över Arktiska Oceanen via Nordvästpassagen, Nordostpassagen och Norra Sjövägen blir alltmer ifrågasatt inte endast på grund av ökad och oförutsedd is- tillväxt men kanske framför allt på grund av andra faktorer som nu Arktiska Institutet offentliggör i en ny rapport (Future shipping in the Polar Region, En framtida sidenväg för Kina?) där man kommer fram till slutsatsen att lönsamma sjötransporter inte blir möjliga av flera skäl. Man konstaterar att de sjötransporter som till största delen kommer att bli aktuella är och blir säsongsbetonade och lokala för transporter av utrustning och förnödenheter till de som där driver verksamheter av olika slag. Man konstaterar vidare att en framtida Arktisk sjöfart inte kommer att konkurrera med de befintliga globala sjöfartslederna.

Det huvudsakliga ”säljargumentet” för Arktiska sjöleder är kortare distans jämfört med att gå via Malacka-sundet och Suez-kanalen till Europa/Nordeuropa med i bästa fall 40 procent kortare distans. Men även exportorienterade kinesiska hamnar skulle ”spara” endast 28 procent i transittid. Hong Kong bara 10-15 procent. Men handeln med Nordeuropa, som är den mest relevanta i detta sammanhang, skulle tillgodoräkna sig endast 2,9 procent av den totala kinesiska internationella handeln enligt institutets rapport.

Annons

År 2030 kommer endast fyra av Kinas 20 dominerande handelspartners att vara europeiska. Av dessa tio största kommer bara handelsutbyte med Tyskland att kunna dra nytta av kortare, mer effektiv rutt genom Arktis enligt rapporten.

En speciell Arktis fartygsklass, Arcticmax ships, kommer inte att kunna vara konkurrenskraftig då sådana fartyg, för att kunna klara kraven måste vara mindre, obligatorisk isbrytar-assistans, högre bunkerförbrukning per container. Seglingsförhållandena i Arktis är nämligen behäftade med en del andra nackdelar såsom begränsat djupgående och begränsad bredd (och därmed last) för de fartyg som skall ta sig igenom där. Därtill kommer skyhöga försäkringskostnader (assuranspremier).

Nilla Olsson
Stig-W Reinlert, sjökapten
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons