GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Fel att chockhöja priset på tåg- och bussbiljetter i Skåne

Den 1 februari blir din tåg- och bussbiljett dyrare.
Publicerad 20 januari 2023
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Att höja biljettpriserna i tider när många människor har stora problem att få ihop sin ekonomi är inte bara tondövt, det är direkt oansvarigt, menar skribenterna.
Att höja biljettpriserna i tider när många människor har stora problem att få ihop sin ekonomi är inte bara tondövt, det är direkt oansvarigt, menar skribenterna.Foto: Sara Johari

Moderaterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Kristdemokraterna inleder mandatperioden med att höja Skånetrafikens taxor runt 10 procent. Alla resor med buss eller tåg blir dyrare, engångsbiljetter höjs mest men även pendlarnas månadskort chockhöjs med 110 kronor, vilket motsvarar 9 procent.

Att höja biljettpriserna i tider när många människor har stora problem att få ihop sin ekonomi är inte bara tondövt, det är direkt oansvarigt. När inflationen rusar behöver politiker fatta ansvarsfulla beslut, inte spä på inflationen genom extrema höjningar för att sedan ducka bakom en överenskommelse antagen i en helt annan tid där inflationen var låg.

Miljöpartiet och Socialdemokraterna föreslog i stället en lägre taxenivå i linje med riksbankens inflationsmål. För att klara klimatmålen behöver kollektivtrafikens andel av resorna öka, Region Skåne har ett mål att resor med kollektivtrafik ska stå för 40 procent av resandet år 2030. Höjda taxor bidrar nu i stället till minskat resande med kollektivtrafiken, något som slår mot både ambitioner om ett mer hållbart transportsystem och grupper med små ekonomiska marginaler. Låginkomsttagare och studenter är mer beroende av kollektivtrafiken än andra för att transportera sig och lägger en större del av sin inkomst på de biljetter som Skånes styre nu chockhöjer.

Det är extra beklämmande att partierna bakom höjningen utan att skämmas säger en sak innan valet, för att sedan göra något helt annat efter valet. Sverigedemokraterna i Skåne lovade exempelvis i sitt valmanifest att ”göra kollektivtrafiken prisvärd för alla resenärer”, för att sedan direkt genomföra den största prishöjningen i mannaminne. Pensionärerna undrar nog var pensionärsrabatten som utlovades av Moderaterna i valrörelsen tog vägen?

”Pensionärerna undrar nog var pensionärsrabatten som utlovades av Moderaterna i valrörelsen tog vägen?”
Mätta Ivarsson och Louise Arndt (MP)

Moderaternas Carina Zachau, ordförande för kollektivtrafiknämnden, viftade så sent som i budgetdebatten i december bort frågor från oppositionen om risken att det med deras budget blir taxehöjningar med svaret ”ni säger att det blir en taxehöjning på 10 procent, vem är det som sagt det?” Tydligen hon själv, en knapp månad senare när hon beslutade om de nya biljettpriserna.

Eventuella argument om att regionen inte skulle ha råd att hålla nere priserna i kollektivtrafiken klingar falskt. I de andra stora regionerna Västra Götaland och Stockholm, där MP är med och styr, har man valt en klokare väg. Där har man beslutat att inte höja biljettpriserna 2023, för att inte göra det dyrare att åka kollektivt.

Mätta Ivarsson, gruppledare Miljöpartiet Region Skåne

Louise Arndt (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden