Annons

Ett tips till styret

I måndags kom Trafikverket ut med en rapport med den poetiska titeln ”Inriktningsunderlag inför strukturplaneringen för perioden 2026-2037”.
Publicerad 18 januari 2024
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Trafikverket öppnar i sin senaste rapport upp för en möjlighet som Vårt Söderslätt länge hävdat – att låta alla lastbilstransporter genom en avgift finansiera infrastrukturen, skriver Tom Magnusson och Axel Bengtsson (VS).
Trafikverket öppnar i sin senaste rapport upp för en möjlighet som Vårt Söderslätt länge hävdat – att låta alla lastbilstransporter genom en avgift finansiera infrastrukturen, skriver Tom Magnusson och Axel Bengtsson (VS).Foto: JONAS EKSTRÖMER

Det fanns mycket intressant att ta till sig på de faktaspäckade 261 sidorna. Det mesta berör inte Trelleborg, förutom några sidor där man kan hitta några få fakta som kan påverka vår kommun. Men det övergripande beskedet från Trafikverket är att det under denna tid inte kommer att ske någon uppstart av nya projekt. Alla investeringar kommer gå till att slutföra de pågående och till behövligt underhåll av vägar och järnvägar.

Trelleborg nämns dock på sidan 194 under rubriken ”Aktuella utredningar om tänkbara nysatsningar” som näst sista punkt ”Tågfärjeförbindelse mellan Trelleborg och Tyskland”. Allt som en back-up till den nya förbindelsen som snart blir verklighet. Trafikverket skriver: ”En viktig kommande länk i TEN-T:s stomnätskorridor (blivande europeiska transportkorridor) Skandinavien-Medelhavet är den fasta förbindelsen Fehmarn Bält som förväntas att öppnas för trafik år 2029.” Kanske den inställningen förklarar varför Trafikverkets intresse för ringvägar i vår kommun är så svalt?

”Kanske den inställningen förklarar varför Trafikverkets intresse för ringvägar i vår kommun är så svalt?”
Tom Magnusson och Axel Bengtsson, Vårt Söderslätt
Annons

Men å andra sidan så öppnar Trafikverket i denna framtidsspaning för en möjlighet som Vårt Söderslätt länge hävdat – att låta alla lastbilstransporter genom en avgift finansiera infrastrukturen. De skriver i rapporten: ”Trafikverket kan pröva införande av infrastrukturavgifter på nya broar och tunnlar för transportpolitiskt motiverade åtgärder”. Bron över Sundsvallsfjärden, bron över Motalaviken och bron över Skurusundet har färdigställts och är öppna för trafik. Lån som är upptagna till dessa tre objekt återbetalas med infrastrukturavgifter som tas ut vid passagen över broarna.

Alltså säger Trafikverket att Vårt Söderslätts finansieringsförslag till en västlig hamninfart genom en tunnel är fullt tänkbar. Ett tips till styret att det är hög tid att tänka om och till!

Tom Magnusson och Axel Bengtsson, Vårt Söderslätt

Annons
Annons
Annons
Annons