Annons

En lärare måste ha förtroendekapital i klassrummet

På bildningsnämndens senaste möte den 12 maj var en av punkterna ”Utvärdering av införandet av förbud mot mobiltelefoner under skoltid i Trelleborg”.
Publicerad 18 maj 2021
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenterna är kritiska till att de styrande inte lyssnar på den massiva kritik som finns dokumenterad i den utvärdering som förvaltningen gjort efter införandet av mobilförbud i grundskolan.
Skribenterna är kritiska till att de styrande inte lyssnar på den massiva kritik som finns dokumenterad i den utvärdering som förvaltningen gjort efter införandet av mobilförbud i grundskolan.Foto: Gorm Kallestad

Vi socialdemokrater vill självklart ha ordning och reda i skolan. Det vi vänder oss emot är att de styrande inte överhuvudtaget lyssnar på den massiva kritik som finns dokumenterad i den utvärdering som förvaltningen gjort efter införandet av mobilförbud i grundskolan. Kritiken kommer framför allt från högstadiet, både från elever och personal.

Innan införandet av mobilförbudet så var de allra flesta lektioner mobilfria och alla rektorer hade mandat att, för sin skola, bestämma i frågan. Resultatet av de styrandes beslut av mobilfri skola är att personalen nu får ägna raster och förtroendekapital till att jaga elever i korridorer. En lärare måste ha förtroendekapital i klassrummet, mister man detta riskeras i en förlängning elevernas måluppfyllelse. Med förbudet följer också ökad dokumentationsbörda och även arbetsbördan kring telefonsamtal och mejlkonversation med vårdnadshavare, tid som hade kunnat lagts på eleverna i stället. En av många synpunkter från personalen är ”Mycket svårt att efterleva förbudet…, mycket tidskrävande och skapar frustration bland både personal och elever”.

”Resultatet av de styrandes beslut av mobilfri skola är att personalen nu får ägna raster och förtroendekapital till att jaga elever i korridorer.”
Mattias Flisborn, Cilla-Dahl Andersson och Monica Carlström (S)
Annons

En stor anledning till problemen är att varken elever, personal eller rektorer varit delaktiga i processen till förbudet.

Vi Socialdemokrater hade i stället velat att man involverat både personal och elever innan införandet av detta förbud.

Vi Socialdemokrater anser att nu när det finns ett underlag som förvaltningen tagit fram så måste man lyssna in den kritik som både personal och elever ger uttryck för.

Vi Socialdemokrater anser att rektorerna på respektive skola har den kompetensen som krävs för att hantera detta tillsammans med personal och elever i sann demokratisk anda, där elevernas måluppfyllelse står i centrum.

Mattias Flisborn, Cilla-Dahl Andersson och Monica Carlström, Socialdemokraterna i bildningsnämnden

Annons
Annons
Annons
Annons