Diskriminering av de äldre
Swedbank har blivit anmäld till diskrimineringsombudsmannen (DO) då banken skall slopa kontanthanteringen på de flesta av sina kontor. Nu är det inte endast Swedbank som gör detta utan även Nordea gör samma sak. Det finns en stor grupp äldre och funktionshindrade som inte kan eller vill utnyttja bankkort eller bankernas internetservice. Först lägger bankerna ner många av sina kontor vilket gör det allt svårare att göra ett besök på ”sin bank”. Nu kommer nästa steg som innebär att det inte skall finnas kontanthantering på samtliga kvarvarande kontor. Möjligheten att på posten eller Svenska Kassaservice hämta kontanter har försvunnit för länge sedan.
Finns det inte en enda ansvarig person på bankerna som har en äldre eller funktionshindrad person i familjekretsen? Finns det inte heller någon som ställer sig frågan – skall vi inte ge någon service alls? Hur är det möjligt att inte någon i de olika bankstyrelserna ställer sig frågan – varför finns banker? Till slut undrar jag, finns det inte någon som helst kommunikation mellan ansvariga på de olika bankerna och Riksbanken? Varför trycka nya sedlar när bankerna inte vill hantera dessa?
Regeringen måste stoppa detta innan det blir genomfört.
Kristina de Koster (SPI)
Anderslöv