Annons

Det kan vara stor skillnad på prinskorv och prinskorv!

Under vecka 50 – 12-14 december – genomförde TA en prisundersökning och publicerade i tidningen under samma vecka. Detta blev tyvärr inte riktig så rättvisande som var menat.
Publicerad 22 december 2023
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Person med varukorg i handen handlar i mataffär.
Person med varukorg i handen handlar i mataffär.Foto: Isabell Höjman/TT

Att göra en prisundersökning på 21 olika matvaror är inte alltid så enkelt som man kan tro. Speciellt efter som man ska jämföra tre olika koncept med helt olika storlek på sortiment och utbud i butik.

Ica Maxi, Citygross och Stora Coop är stormarknader med ett betydligt större sortiment och ett större serviceutbud genom manuella delikatesser, butikskök mm. Willys med ett mindre sortiment än dessa tre stormarknader och sedan Lidl med det allra minsta sortimentet och liten annan inriktning av leverantörer än de övriga. Som alla förstår kan det bli problematiskt att hitta samma vara att jämföra på samtliga butiker.

Annons

Vad är problemet kan då många tycka – är inte en prinskorv en prinskorv på samtliga butiker? Nej så enkelt är det ju inte – det finns ett antal olika varianter och kvaliteter genom olika höga kötthalter och innehåll – olika varumärken som är nationella leverantörer och sedan de lokala leverantörerna många gånger med lokal närproducerad råvara. Prisskillnaderna mellan dessa olika prinskorvar kan vara mer än dubbelt så stor från den enklaste och billigaste till den med högst köttinnehåll, närproducerad i mindre volymer.

Samma sak att jämföra grädde 0,5 L. Har man jämfört 36% vispgrädde eller 40% vispgrädde. Är det Skånemejeriers eller är det eget varumärke. Är det svensk råvara eller är det utländsk råvara.

Denna prisundersökning har inte tagit hänsyn till någon av dessa aspekter på någon av de varor som undersökts – då blir det som att jämföra äpplen och päron.

Det är alltså otroligt viktigt att ha ett underlag med sig ut som noggrant beskriver vilken vara, vilken vikt, vilken leverantör och vilken ean-kod varan har. Först då kan det göras en rättvis jämförelse som går att publicera. Helst bör det finnas ett kassakvitto från varje butik så att läsaren kan se att prisundersökningen gått rätt till.

I denna prisundersökning har TA också haft olika principer om varan saknats. På Stora Coop så var skumtomtar i stor burk slutsåld och då valde man att ta små påsar upp till den stora burkens vikt. Detta blir ju också helt galet då en liten förpackning alltid kostar mer än storpack. Bara på denna produkt gjorde att matkassen på Stora Coop blev 54,60 kronor dyrare än på det billigaste stället. På prinskorven som är jämförd med olika varumärken och kvaliteter så blev skillnaden mellan Stora Coop och den billigaste butiken 95,10 kronor. Det vill säga på bara dessa två felaktigt jämförda produkter blev Stora Coops matkasse 149,70 kronor dyrare.

Vid prisundersökningen hos Lidl använder journalisten en helt annan princip om varan saknades – här jämfördes medianvärdet för samma varor i de undersökta butikerna.

Varför gör man skillnad på de olika butikerna när en vara saknas?

Det ska också tilläggas att butiken ska ha lite tur som butik när en prisundersökning görs. Det gäller att ha kampanj på rätt varor den veckan undersökningen genomförs. Vi ser ju alla att de olika kedjorna väljer att ha kampanjpris på samma varor fast oftast på olika veckor. Har butiken tur och prickar rätt vara på kampanj den veckan prisundersökningen görs ja då kommer man bättre ut.

Vi på Coop tycker om prisundersökningar. Vi köper kontinuerligt prisundersökningar av en oberoende leverantör för att se till att vi har rätt pris i marknaden i rätt koncept. Dock rensar vi alltid från kampanjpriser när vi jämför och ser till att det pris som finns varje dag i hyllan är rätt. Detta blir ett mer rättvist och relevant sätt att jämföra då kunden ska ha lägsta pris i hyllan varje dag. Utöver detta så har alla kedjor kampanjer på olika varor på olika veckor och detta brukar vara väldigt likvärdigt mellan de olika koncepten.

Vi ser gärna fler prisundersökningar framöver – bara de är genomförda på ett korrekt sätt för oss alla i branschen. Viktigast är att det blir utfört på ett rätt och oberoende vis utan inblandning från de butiker som prisundersöks.

Annons

Med hopp om ett riktigt bra 2024 för alla!

Martin Runqvist, vd Coop Syd

Per Ola Färdig, försäljnings & marknadschef

Johan Eriksson, butikschef

Annons
Annons
Annons
Annons