Annons

Det är viktigt att fortsätta skapa förutsättningar

De svenska utsläppen av växthusgaser minskade med 5 procent mellan år 2011 och 2012 och uppgår nu till 58,3 miljoner ton koldioxid. Det är den lägsta noteringen sedan basåret för statistiken, 1990. Totalt har utsläppen minskat 20 procent sedan år 1990, vilket gör att Sverige är på rätt väg när det gäller att nå Riksdagens fastställda mål för utsläppsminskningar till 2020.
Debatt • Publicerad 25 april 2013

Att preliminära utsläppssiffror för föregående år redovisas redan i april är nytt för i år och ett led i regeringens ambition att så tidigt som möjligt få fram och offentliggöra utsläppssiffror. Alla som arbetar med klimatpolitik i Sverige måste ha relevant och uppdaterat underlag för att kunna anpassa åtgärder och styrmedel.

Minskningarna under 2012 skedde inom de flesta sektorer, som industrin, bostäder och energiproduktion. En annan viktig orsak var att vägtrafikens klimatpåverkan avtar. Trafikens utsläpp av växthusgaser minskade med 4 procent jämfört med året innan. De nya bilar som säljs har bränslesnålare motorer och andelen fordon som körs på biobränsle ökar. Dessutom minskade den totala mängden trafik på de svenska vägarna under 2012. Likaså tog regeringen i vårbudgeten beslut om att det nedsatta förmånsvärdet för elbilar, gasbilar och laddhybridbilar förlängs med ytterligare tre år. Dessutom förlängdes skattebefrielsen för höginblandade och rena biodrivmedel, som E85 och biogas.

Annons

Infrastruktursatsningarna som regeringen lade fram i höstas kommer att bidra ytterligare till att begränsa trafikens utsläpp. Till 2025 vill vi satsa 86 miljarder på ny järnväg och 281 miljarder till att rusta upp det befintliga transportnätet. Det är viktigt att fortsätta skapa förutsättningar för mer kollektivtrafik och energieffektiva godstransporter, men också att i all planering sträva efter ett transporteffektivare samhälle.

Vi kommer att fortsätta driva en politik som ökar ansträngningarna för att minska utsläppen till år 2020, som realiserar visionen om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 och når ett Sverige utan nettoutsläpp av växthusgaser år 2050. För att nå ända fram behövs fortfarande stora insatser för att energieffektiviseringen och den ökade andelen förnybar energi ska fortsätta utvecklas. Det är positivt att vi har en minskande trend över tid men det är fortfarande lång väg kvar att gå innan Sverige genomfört en grön omställning. Därför behövs en klimatfärdplan 2050 för Sverige som tar de rätta långsiktiga greppen.

Lena Ek (C), Miljöminister

Martin Falkenby
Lena Ek (C), Miljöminister
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons