Det är inte bara spriten som luktar
Tyvärr försöker vissa rattfyllerister att aktivt undkomma straffansvar genom så kallad eftersupning. Detta innebär att föraren dricker alkohol direkt efter olyckan eller när de blir stoppade av polisen. De hävdar alltså att de har druckit alkoholen i efterhand och att de därför inte varit rattfulla i lagens mening. Kryphål i lagen har omöjliggjort straffansvar för ett sådant beteende, men nu vill ett enigt socialutskott i riksdagen kriminalisera eftersupningen.
Idag kan alltså en förare undkomma straffansvar för rattfylleri om denne hävdar att denne drack alkohol efter olyckan. De allra flesta inser hur orimlig en sådan lagstiftning är och därför är denna lagskärpning mycket välkommen. Det är också mycket glädjande att riksdagen är enig i denna fråga.
Enligt Rättsmedicinalverket förekommer cirka 500 fall av eftersupning per år, men mörkertalet är stort. Samtidigt är det svårt uppskatta förekomsten eftersom många som åker fast anger eftersupning som orsak till alkoholförekomst i blodet. Men det är i regel endast de som hinner lämna olycksplatsen för att sedan gripas på annan plats som ens har faktisk möjlighet att eftersupa – om de inte har tillgång till alkohol i bilen.
Det finns inga garantier för att lagförslaget kommer att innebära en minskning av antalet alkoholrelaterade olyckor. I en utredning från 2006 beskrivs effekterna av en lagändring som marginella. Det må så vara, men jag anser att det är värt priset även om det i slutändan bara förhindrar en olycka. Varje alkoholrelaterad olycka är nämligen en för mycket.
Om du har en bil som drivs med etanol har du förvisso alltid alkohol i bilen. Men då är det viktigt att komma ihåg att etanolen ska vara i tanken, inte i föraren.
Anders Hansson (M)
riksdagsledamot
södra Skåne