Det är det bästa för eleverna i Trelleborg
Det står i skollagen och är en självklarhet för oss. Forskningen visar att den viktigaste faktorn för elevernas utveckling är kvalitén i klassrummen kopplat till höga förväntningar och gott pedagogiskt ledarskap.
Sverigedemokraterna vill minska den centrala administrationen inom bildningsförvaltningen. Det innebär att rektorerna får administrera i stället för att vara pedagogiska ledare.
Det drar ner skolresultaten. Sverigedemokraterna vill också dra ner modersmålsundervisningen trots att forskning visar att bra kunskaper i det första språket gynnar senare studieresultat. Följderna av Sverigedemokraternas förslag inom skolan blir sämre resultat för eleverna i Trelleborg.
Söderslättspartiet vill att fler skall gå om årskurser trots att det inte finns stöd för det i forskning. Hatties studie pekar på att det inte alls ger någon större effekt på resultatet att gå om. Man vill också att lärarna skall ha rätt att förskriva stöd till elever. I dag är det enligt skollagen en skyldighet för både rektorer och lärare att ge det stöd som behövs.
Det hjälper inte med en rättighet att lägga ansvaret på någon annan.
Vi i femklövern vill fortsätta med stöd i forskningen och lyhördhet för våra experter. Den budget vi lagt och som vi vill arbeta vidare med efter valet innehåller satsningar baserat på de behov som verkligen finns i Trelleborg.
I vår satsning ingår, förutom en rejäl höjning av den generella skolpengen, riktade resurser till elever med särskilda behov, utökning av tal- och språkteam för tidiga insatser, speciallärare inom läs och skriv samt specialistpedagog och psykolog i förskolan.
Vi lyssnar på forskningen och är lyhörda för våra egna experters bedömningar och vill fortsätta så, det är det bästa för eleverna i Trelleborg.