Annons

Den vita slavhandeln

Sverige är en del i Europa och dess inre marknad och kommer så att förbli.
Debatt • Publicerad 12 december 2013
Hur många branscher ska tömmas på svenskar i vårt land? undrar Mats Svensson (KD) i sitt inlägg.
Hur många branscher ska tömmas på svenskar i vårt land? undrar Mats Svensson (KD) i sitt inlägg.Foto: Foto: Bertil Ericson / TT

Vi kan aldrig isolera oss och vara självförsörjande. Den största fördelen med EU är att det är ett fredsbevarande kitt som skapar lugn i denna del av världen. Problemet är att det skapar konflikter inom länderna. Sedan är vi ju i praktiken med i Nato så det är ju bara att ta det beslutet att vara med officiellt också. Allt annat är ju bara dumheter.

Det finns dock ett allvarligt problem som hotar EU:s sammanhållning och existens och det är arbetslösheten. Det låter vackert med fri rörlighet över gränserna och att man kan jobba i ett gränslöst Europa. Det är goda nyheter för östländerna men är det detta för väst? Svar nej!

Annons

Vi har olika kulturer och det berikar kanske men samtidigt kan man inte bara kuska runt mellan länderna hur som helst och bort från trygghet, familj och vänner. Tanken kan fungera någorlunda inom Norden att bo i ett land och jobba i ett annat.

I dag är detta inte en tävling på lika villkor. Arbeten försvinner i rask takt inom flera branscher och tre är snart utrotningshotande och det är sjöfarten, byggbranschen samt transportbranschen. Själv jobbar jag med internationella transporter och kan konstatera att våra duktiga åkare går i konkurrs i parti och minut. Var ska de söka jobb i vårt gränslösa Europa? I Trelleborg har vi 16 avgångar per dygn och på dessa avgångar hittar du max 5 procent svenska chaufförer. I stället hittar du förare från hela östblocket med övervikt från Bulgarien, Ryssland, Rumänien och Kroatien. Uppdrag granskning visade på problemen. Det förekommer vit slavhandel med löner på 800 euro per månad och ibland lägre än så. Det vittnas om falska tillstånd, farligt godsutbildningar som kostar 2 500 kronor i Bulgarien (utan att gå kursen) som kostar 30 000 kronor här hemma. En del har tre olika nummerskyltar för att fuska med körtiderna. Vi ska dock inte skylla på de som är här vilket ofta görs utan på de som utnyttjar dem och då ofta från ett stort land i öster. Den moderna slavhandeln utarmar jobben på flera håll i Västeuropa och självklart vill de från öst ha ett jobb och kunna leva drägligt men problemet är att de inte gör det. Hörde talas om en far och son från Bulgarien som arbetat här i åtta månader och kört mellan Sverige och Bulgarien. De hade efter denna period 60 euro kvar att leva för när allt var betalt.

Jag ställer mig då frågan. Vem hjälper vi? Är det ett gäng slavägare eller är det folket? Hur många branscher ska tömmas på svenskar i vårt land? Med all respekt så kan ju inte detta var syftet med EU:s inre marknad. Det förekommer väldigt mycket kriminalitet i spåren av detta vilket också Uppdrag granskning visade på. Det försvinner otroligt mycket diesel och man kan beställa i princip vad som helst. Sedan blir det ju inte bättre av att höra till exempel oppositionen ledda av Mp tala om att skrota lastbilstrafiken och lägga allt på järnväg. De vill höja dieselskatterna, de vill höja bensinpriset och vill höja kilometerskatten för att ta några exempel. Detta trots att vi ligger geografiskt ogynnsamt till i Sverige. Detta slår ännu mer ut svensk åkerinäring en näring som kör med Euro 5 motorer och gynnar miljön. Istället får vi in Euro 3:or som smutsar ner betydligt mer. Är detta miljöpolitik? Vi kommer aldrig kunna ersätta biltrafiken med järnväg mer än marginellt. EU och Sverige står inför mycket stora problem och vilken blir nästa bransch. Står upp för alla människors lika värde och fri konkurrens men det ska vara på lika villkor och det är det inte i dag.

Nilla Olsson
Mats Svensson, (KD)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons