Annons

Cityindex 2023, cityledarens reflektioner: ”God service – ett vinnande koncept”

Årets cityindex har nu presenterats av Fastighetsägarna och HUI. Det tar upp 2022 års siffror och jämförs med 2021. Siffrorna berör inte 2023.
Publicerad 16 november 2023
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Cityledaren Lotta Wahlqvist ger sin syn på cityindex för 2022 som nyligen presenterades.
Cityledaren Lotta Wahlqvist ger sin syn på cityindex för 2022 som nyligen presenterades.Foto: Jenny Isaksson

Notera att ett cityindex fokuserar på konsumtion i stadskärnan, och presenterar därmed en liten del av all kommers som sker i handelsplats Trelleborg som består av hela kommunen. Stadskärnans avgränsning baseras på tätheten av boende och kommersiella verksamheter.

För Trelleborgs del kan vi konstatera att beklädnadsbranschen fortsätter sin positiva uppåtgående kurva – det gick bra för klädbutikerna i Trelleborg, samtidigt gick det sämre i andra jämförbara städer. Köpen var visserligen färre under 2022, men konsumenterna handlade desto mer.

Annons

Min tolkning är att den goda servicen som klädbutikerna här erbjuder har stor betydelse för konsumenternas val av shoppingplats. Jag möter ofta besökare från grannkommunerna som berättar att de väljer att handla i Trelleborg för att klädbutikerna är unika och just för den personliga servicen och uppmärksamheten som de får som kunder. God och personlig service är ett vinnande koncept. Det finns många anledningar att vi nu tillsammans – och då menar jag samtliga branscher – arbetar vidare på detta tema, så att vi kan använda det i vår gemensamma marknadsföring för Handelsplats Trelleborg.

”Det finns många anledningar att vi nu tillsammans – och då menar jag samtliga branscher – arbetar vidare på detta tema, så att vi kan använda det i vår gemensamma marknadsföring för Handelsplats Trelleborg.”
Lotta Wahlqvist, cityledare Trelleborg Citysamverkan Ek För

Andra lokala positiva siffror är att stadskärnans snittköpsutveckling ökade med 3 procent 2022, vilket är högre än andra jämförbara städer. Dessutom, stadskärnan står för 27 procent av kommunens totala detaljhandelsomsättning, något som är en högre andel än för jämförbara städer.

Totalt sett ökade omsättningen i Trelleborg stadskärna med 2 procent 2022, vilket är en lägre ökning än andra jämförbara städer. Och den bransch som hade det tuffast förra året var kommersiell service.

Pandemin fanns fortfarande i periferin då och det lär ta ett tag till innan verksamheterna inom denna bransch har återhämtat sig helt.

Branschen som hade den bästa omsättningsutvecklingen 2021-2022 var hotell och restaurang.

En förväntad ökning och jag gläds med våra medlemmar att vändningen kom så snabbt efter en tuff pandemiperiod.

Detta måste vi fortsätta att arbeta med och se till att förändra till det bättre:

• Stadskärnan har en nettopendling på 147, vilket innebär ett nettoinflöde av arbetskraft från stadskärnan. Detta är lägre än för jämförbara städer.

• Trelleborg kommun har ett försäljningsindex under 100, vilket tyder på att kommunen tappar köpkraft till andra kommuner.

• Detaljhandelsförsäljningen har ökat mindre i stadskärnan jämfört med kommunen i helhet.

Annons

När konsumenterna återvände till den fysiska handeln minskade e-handelns andel av den totala detaljhandeln. Att den fysiska handeln gick starkare än e-handeln beror i hög utsträckning på att pandemins slut inneburit att konsumenterna valt att återgå till att handla i butik. Under covidpandemin exploderade den digitala handeln medan den fysiska handeln krympte. I takt med att samhället återgår till det normala är det naturligt att tillväxten således är lägre på nätet än i fysisk butik.

Lotta Wahlqvist, cityledare Trelleborg Citysamverkan Ek För

15 november 2023

Fotnot: 5 procent av kommunens befolkning bor i stadskärnan. Detta är en likvärdig andel som i jämförbara städer.

Annons
Annons
Annons
Annons