Annons

Arriva utvecklar servicen och tryggheten för resenärer på Pågatågen med bibehållen säkerhet

När Daniel Larsson (den 9 februari) påstår att Arriva lönedumpar så vet han att det inte är sant.
Publicerad 14 februari 2019
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Arrivas kommunikationschef bemöter kritiken i ett tidigare inlägg.
Arrivas kommunikationschef bemöter kritiken i ett tidigare inlägg.Foto: Bosse Nilsson

Lönerna sänks inte och villkoren förändras inte för någon av de anställda som övertogs i samband med att Arriva startade det nya avtalet med Skånetrafiken i december. Och Arriva har dessutom sagt att detta inte heller kommer att förändras när vi förhandlar nytt kollektivavtal 2020.

Arriva Sveriges AB:s nya avtal, som gäller från och med den 9 december 2018, med Skånetrafiken ställer krav på utökad service och trygghet för resenärerna på Pågatågen. Vi införde därför, i samband med trafikstarten i december, en ny befattning som kundvärd. Fram till i dag har vi anställt ett tjugotal nya kundvärdar och vi har behov av minst lika många till i närtid. För dem som nyanställs gäller det centrala Branschavtalet för Spårtrafik som är tecknat mellan Almega och Seko med flera fackförbund.

Annons

Samtidigt tydliggjorde vi ansvaret, genom att återgå till den ordning som gällde före 2011, för tåg med max två tågsätt, på så sätt att lokföraren numera är ensamt ansvarig för att hantera avgångsproceduren. På samma sätt som det fungerar på andra tågbanor i Sverige, till exempel Östgötapendeln.

Kundvärdarna på Pågatågen, på tåg som har färre än tre tågsätt, har alltså framöver som primär uppgift att ge service till kunderna inne i vagnarna, något som vi hoppas ska ge fler och nöjdare kunder på Pågatågen.

Christer Ekelund

kommunikationschef Arriva Sverige AB

Annons
Annons
Annons
Annons