Annons

Arbetet vilseleder invånarna å det grövsta

Fördjupning av Översiktsplan 2030 (FÖP), avseende ringled och hamninfart, visar på en likgiltighet inför allt vad som kan rubriceras miljö- och hållbarhetstänkande.
Debatt • Publicerad 11 oktober 2013
Ingen kan påstå att hamnutbyggnaden till dags datum gjort Trelleborg till en bättre stad att leva i, skriver Christer Dahlberg (SÖS). Foto: Hanna Folkemark-EllboegFoto: Hanna Folkemark-Ellboeg

Vi har ett ansvar att lämna över en bättre livsmiljö till våra barn och barnbarn, FÖP går i motsatt riktning. FÖP borde i stället visa på ett visionärt och kreativt nytänkande kring till exempel nedsänkta/övertäckta infartsalternativ, den kortaste sträckan mellan E6 och hamnområdet. Se på hur man gör i andra städer. Utarbeta ett förslag som på en och samma gång återskapar en god strand- och havskontakt för hela väster och som räddar öster från detta onödiga och groteska ingrepp. Visa på ett nytänkande.

Utifrån min yrkeserfarenhet med snart 40 år inom internationell industri, mestadels inom inköp och logistik, samt många år ingående i företagens koncernledningar vill jag anföra följande:

Annons

Det är ett stort misstag att göra satsningar byggda på ökade långväga landsvägstransporter. Inom näringslivet arbetar vi dagligen med miljö- och utsläppsproblematiken. Ägare, investerare, kunder med flera ställer allt högre krav på det som dagligdags rubriceras som CSR-arbete. (Corporate Social Responsibility). Bland annat kartläggs, mäts och rapporteras koldioxidutsläppen och allt arbete som syftar till att reducera emissionerna i värdekedjan. Detta driver inköp och logistik mot järnvägs- och sjötransporter. Hög andel landsvägstransporter ger inga guldstjärnor.

I tillägg till detta faktum gäller att de stora trafiklederna redan är överbelastade. Godstransporter på lastbil måste och kommer att minska. Konkurrensen om kvarvarande transporter kommer att hårdna och nya infrastrukturlösningar kommer att ta trafikandelar. Allt annat är grovt vilseledande av invånarna.

Lika vilseledande är det ständiga mantrat om Sveriges största hamn. Man har hittat ett mätetal där detta gäller, antalet rullande fordon. I övrigt känns det patetiskt att tala om storlek i jämförelser med hamnarna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Ingen kan påstå att hamnutbyggnaden till dags datum gjort Trelleborg till en bättre stad att leva i. Det finns inte en enda parameter som i Trelleborgs fall kan koppla miljö, attraktivitet, upplevelse, kultur, boende etc till en utbyggd hamn. I vilken annan stad har man tillåtit stora centrumnära ytor att förvandlas till uppställningsplats för trailers.

Det finns heller inget enda förhållande som hindrat ett stort antal företag att flytta från kommunen trots att det finns en hamn. Hamnutbyggnaden har fått ske helt okontrollerat med ett omfattande barriärbyggande och nu vill man i FÖP utsträcka detta tillstånd även för den sista östra delen av staden.

Sammantaget, jag skulle vilja att FÖP mycket tydligare presenterande ett tänkande, gärna etapp för etapp, kanske i 3-årsperioder, kring hur staden kan utvecklas till en attraktiv kuststad där man tar vara på den fantastiska resurs vi har i närheten till hav, stränder och Söderslätt.

Ett successivt förändringsarbete, gärna småskaligt, men en plan på hur stadskärnan kan förändras från Algatan ner mot den inre hamnen, hur delar av hamnområdet kan tas i anspråk för rekreation, upplevelse, marina med mera. Jag vill se stegvisa planer för hur handel och företagande kan stimuleras och få nytt liv. Därtill måste produktion av bostäder med rimliga boendekostnader komma igång och det finns många platser där detta kan ske.

Epoken där hamnverksamheten fått fördärva stad och miljö måste komma till avslut. FÖP måste ta avstamp i människans vardag och verka för en kuststad som kan attrahera 2014, inte 2030.

Nilla Olsson
Christer Dahlberg (SÖS)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons