Annons
Insändare

Du ställer öst mot alla andra

Svar till Peter Svensson (Den 17 juli):
Publicerad 20 augusti 2021
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Lastbil i Trelleborgs hamn.
Lastbil i Trelleborgs hamn.Foto: Tomas Nyberg

Du har missuppfattat vad jag skrev. Du skrev att fordonen skall köra 4-5 km längre, vilket är fel. Kör man ringväg med östlig nerfart är sträckan 3,3, km längre från Maglarpsrondellen till färjan. Men som jag har skrivet tidigare så körs dessa 3,3 merkilometer norr om Trelleborgs bostadsområde. Inte längst hela Trelleborgs kustremsa som idag. Därför blir påverkan på stora delar av Trelleborg mindre.

Du skriver att jag ställer öst mot väst. Vem är det som har bildat ett parti (SÖS) för att på alla möjliga sätt stoppa ringväg med östlig nerfart?

Annons

Det är inte någon från västra eller centrala delarna av Trelleborg, eller hur?

Enligt min mening handlar din inställning i denna fråga om öst mot alla övriga delar i Trelleborgs kommun, inte bara väster.

Du nämner även ert förslag om tunnel/tåg. Detta förslag skulle man även kunna använda ute på öster eftersom ni är så förtjusta i en sådan lösning.

Om du har följt debatten i denna tidning genom åren så vet du att Trafikverket slängde detta i papperskorgen (det är där den hör hemma) för många år sedan. Du skriver att "färjorna ligger i hamnen spyr dom ut tjock svart rök!". Det kan undvikas om man kopplar in fartygen på elkabel när dom ligger i hamn.

Rederiet ForSea som trafikerar Helsingborg/Helsingör med färjorna Aurora och Tycho Brahe drivs enbart med batteri. Man kan säkert använda denna teknik på färjorna i Trelleborg. Givetvis inte på hela sträckan, men cirka 500 meter till en kilometer från och till hamnen kopplas batteriet in? Du nämner även den nya färjelinjen som startar i slutet på augusti mellan Rostock-Nynäshamn (vissa turer skall även gå till Visby?). Rederiet hoppas på sikt transportera cirka 75.000 enheter per år.

Innan vi drar för höga växlar om vad detta kan betyda för Trelleborgs hamn får vi nog vänta 1-2 år. Rederiet har fått ett miljöbidrag (under hur lång tid?) från staten för att starta upp sin verksamhet. Nu skall man hitta gods som passar in i en tidtabell som i början blir 3 avgångar och 3 ankomster = 6 anlöp per vecka, varje resa tar 18 timmar, vilket innebär 12 timmar längre än Rostock-Trelleborg. För din information har Trelleborg under samma period 30 anlöp per dag = 210 per vecka.

Som du förstår så spelar Trelleborgs hamn i en helt annan division.

För din information har väster och centrum i alla år haft problem med sotpartiklar.

LBP

Annons
Annons
Annons
Annons