Annons

TA:s chefredaktör: ”Det blir mer lokalt”

Att som Trelleborgs Allehanda gå från sex- till tredagarsutgivning av papperstidningen – med bibehållen personalstyrka – är ett drag som inte prövats tidigare i Mediasverige.
– Det här ger oss möjligheter att göra något bra i och med att vi kan jobba mer med nyhetsmaterialet än tidigare, säger TA:s chefredaktör Martin Falkenby.
Trelleborg • Publicerad 3 november 2017
Trelleborgs Allehandas chefredaktör Martin Falkenby.
Trelleborgs Allehandas chefredaktör Martin Falkenby.Foto: Tomas Nyberg

Det är det det ansträngda ekonomiska läget som gör att Trelleborgs Allehanda med början nästa vecka minskar frekvensen i utgivningen av papperstidningen. I gengäld kommer tidningens webbsida att bli än viktigare som nyhetskanal.

Martin Falkenby minns vad han tänkte när förslaget om radikalt minskad frekvens först kom på tal under första halvan av 2016.

Annons

– Oj vilken förändring tänkte jag men jag tänkte också på vilka möjligheter som öppnar sig, och på att det var ett innovativt sätt att få ordning på vårt minusresultat.

Nu har det gått ett och ett halvt år sedan dess och nästa vecka är det skarpt läge. Vad tänker du nu?

– Först och främst är jag väldigt glad att vi behåller den redaktionella styrkan för det innebär att vi kommer att kunna göra en väldigt bra lokalprodukt. Samtidigt hade jag gärna träffat ännu fler av våra prenumeranter och pratat om den här förändringen.

Vilka reaktioner har du fått från de du ändå har träffat, prenumeranter och andra?

– De flesta tänker som jag tänkte att det är en stor förändring och en omställning och man ska ha respekt för det känslomässiga som det innebär för de som har haft tidningen och är vana att få den sex dagar i veckan i sin brevlåda men som nu kommer att få den tre dagar i stället. Vissa kan säkert känna sig lite svikna. Men när man förklarar att alternativet är att fortsätta med sexdagarsutgivning men minska bevakningen av Trelleborg så får man oftast en förståelse. Och det är många som ser fram emot den nya tidningen.

Du nämnde att det öppnar sig möjligheter i och med detta också. Vad syftar du på då?

– Att göra en sexdagarstidning med den organisationen som vi har, med de knappa resurserna vi har redaktionellt, är väldigt tufft. Det här (tredagarsutgivning) ger oss möjligheter att göra något bra i och med att vi kan jobba mer med nyhetsmaterialet än tidigare. Vi får också möjlighet att bli snabbare på digitala nyheter och när det gäller den biten så har vi kommit bra mycket längre än jag trodde för ett och ett halvt år sedan.

Många kommer att ha ögonen på hur det går för Trelleborgs Allehanda eftersom alla aktörer letar efter vägar framåt i den extremt pressade situation som råder generellt för lokaltidningarna och lokaltidningsföretagen.

Men det lägger Martin Falkenby ingen större vikt vid.

– Nej, jag tänker bara på hur vi ska göra det bästa av det här och vi ser som sagt en stor möjlighet i detta. Över längre tid ska fler hitta till Trelleborgs Allehanda oavsett om det är digitalt eller på papper, men helst både och.

Annons

Kommer det redaktionella innehållet att förändras?

– Ja, det kommer att förändras. Det blir mer lokalt material än vad vi har idag och mer relevant innehåll såtillvida att vi kommer fånga upp de aktuella frågorna på ett bättre sätt än vad vi mäktar med idag.

Men hur ska samma personalstyrka kunna producera mer lokalt material än vad man gör idag?

– Genom en bättre planerad verksamhet och genom en tydlighet i det vi gör. Vi kommer också att ha lite inslag där vi ger oss ut utanför Trelleborgs stad i högre utsträckning än vad vi gjort hittills. Vi ska bli synligare på hela Söderslätt.

Hur ansträngd Trelleborgs Allehandas ekonomi är offentliggörs inte av tidningen eller av ägaren Gota Media AB. Men tryck och distribution är tillsammans med personal de största kostnadsposterna inom tidningsproduktion så att gå ner från sex- till tredagarsutgivning innebär möjligheter till stora besparingar. Detta gäller i alla fall för Trelleborgs Allehanda. För Gota Media blir besparingen inte lika stor eftersom man äger distributionsbolaget Point Logistik.

Klart är att frekvensnedgången ställer krav på anpassning i distributionsledet. Johan Lundin är chef på Point Logistik:

– Det här innebär att vi kommer att lägga scheman som är anpassade till att det kommer att vara jättemycket att göra tre dagar i veckan och lite mindre fyra dagar i veckan. Vi kommer även i fortsättningen att vara verksamma sju dagar i veckan för vi har ett antal andra kunder och uppdragsgivare också, säger han.

Det betyder bland annat att boende i TA:s spridningsområde som har Sydsvenskan även fortsättningsvis kommer att få den hem i brevlådan med tidningsbud. Men på längre sikt kommer det ändå att vara av betydelse för fler än TA och TA:s läsare hur väl frekvensnedgången faller ut. Skulle TA-volymerna bli för små riskerar kostnaderna för övriga kunder att öka.

– Vi försöker ju få med oss så många andra tidningar som möjligt men blir det för dyrt så kommer ju de andra att hoppa av. Därför är det oerhört viktigt att TA lyckas här för det kommer att drabba andra i området om TA inte lyckas.

– Vi liksom andra distributionsbolag jobbar ju stenhårt också med att finna nya volymer, andra produkter att distribuera, och där är vi ganska framgångsrika för vi distribuerar även post. Vi är inte lika stora som Postnord men vi konkurrerar med dem och har betydande postvolymer med oss, säger Johan Lundin.

Annons

I dag jobbar runt 30 personer med att dela ut Trelleborgs Allehanda sex dagar i veckan. Enligt Johan Lundin kommer personalstyrkan att vara ungefär densamma även framöver men arbetspassens längd kommer att minska de dagar TA inte kommer ut.

Läs alla delarna ur Trelleborgs Allehandas artikelserie ”Mediebranschen i förändring” här:

Jonas HarryssonSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons