Annons

Trelleborgs skattebetalare måste få korrekt information

I TA (den 29 april) vilseleder Mikael Rubin (M) läsarna genom att uttala sig om att ”Hamnens inlösta mark ska finansiera östra ringvägen. Det kommer inte att drabba skattebetalarna”.
Publicerad 11 maj 2021
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En logisk fortsättning av den påbörjade ringvägen, menar Sven Tilly, ordförande i Söderslättspartiet.
En logisk fortsättning av den påbörjade ringvägen, menar Sven Tilly, ordförande i Söderslättspartiet.Foto: Privat

Inget kan vara mer felaktigt och vilseledande! Trafikverket vill inte betala till en ringväg oavsett om den är till för hamninfart eller för en lokal ringväg för trelleborgarna, så den måste så klart betalas av någon annan. Någon annan i detta fall är Trelleborgs kommun det vill säga vi skattebetalare. Att betala med tillgångar som kommuninnevånarnas mark i hamnen eller med kommuninnevånarnas skattemedel är samma sak. Det bör en före detta banktjänsteman som Mikael Rubin känna till.

Trelleborgs skattebetalare måste få korrekt information om ringväg och ringväg. Kostnadsskillnaden mellan ringväg med inriktning för en östlig hamninfart till lastbilar respektive en ringväg för lokaltrafik för boende, pendlare och de som ofrivilligt måste belasta Hamngatan och Hedvägen måste förtydligas.

Annons

Söderslättspartiet och flera tusentals trelleborgare vill gärna ha en fortsatt utbyggnad av den påbörjade och lokala ringväg som det pratats om i årtionden. Västra Ringvägen från Maglarpsrondellen till väg 108 och Trygghetens hus är finansierad av våra kommuninnevånares skattepengar. Den blev färdigbyggd utan skattehöjning eller försäljning av kommuninvånarnas tillgångar. Ringvägens fortsatta del bör naturligtvis byggas på samma sätt, förläggas väster om järnvägen och gå ner vid City Gross. Även denna del av ringvägen måste bekostas med skattemedel, men med en kostnad långt under den föreslagna vägdragningen. Det blir en komplett ringväg för oss kommuninnevånare med fördelar som:

- Av- och påfarter kan ske enligt fingerprincipen till de olika stadsdelar som ringvägen passerar. Exempelvis en av-/påfart vid Östervångsvägen. Det växande fjärrvärmeverket norr om Malörten kan också få en egen av-/påfart. I dag sker det cirka 1 000 årliga flistransporter genom bostadsområdet.

- Funktionaliteten för samhällsviktiga funktioner typ Räddningstjänsten underlättas. Korta transporter ger vinst på många vis, men kan även rädda liv.

- Trygg och säker åtkomst för invånarna generellt och i synnerhet för våra skolbarn till allmänna kommunikationer. Tunnelpassager är ofta orsak till minskad trygghetskänsla.

- En framtida pågatågstation för befintliga och tillkommande bostadsområden i stadens östra och norra delar

- Minimerat ianspråktagande av jordbruksmark och fördärv av kulturlandskap.

- Värnandet av befintlig mark och bebyggelse i Kyrkoköpinge, Mellanköpinge och östra stadsdelar som berörs kan kvarstå. Boenden öster om järnvägen kan dessutom tryggt bo kvar i sina hus.

- En lokal ringväg främjar befintlig och framtida näringslivsetableringar.

- Kostnaden. Styret vägrar att utreda och kalkylera alternativet, men lekmän har uppskattat kostnaden till en 1/4 av kostnaden mot att lägga ringvägen öster om järnvägen, som samma lekmän uppskattat till en miljard.

”Beslutet togs med ”stor majoritet” som det heter inom politiken, men dessa 42 politikerna är bara en klick av våra nära 46 000 invånare.”
Sven Tilly (SÖS)

I kommunfullmäktige den 26 april fattade de tre gruppledarna i M, KD och SD med 39 politiska anhängare, beslut om östra ringvägen och att den ska dras öster om järnvägen. Detta trots den kommande folkomröstningen, de avbrutna hamninfartsplanerna i öster och Trafikverkets planerade trimningsåtgärder för fortsatt västlig hamninfart på obestämd tid. Avsiktsförklaringen med Trafikverkets har tydligen glömts bort.

Annons

Alla vallöften med anknytning till trelleborgarnas bästa och ovanstående sidovinster frångicks i beslutet. Kostnaden tycktes vara oväsentlig. Beslutet togs med ”stor majoritet” som det heter inom politiken, men dessa 42 politikerna är bara en klick av våra nära 46 000 invånare. Ingen av dem har kännedom om vilka kostnader beslutet innebär, men en av dem har trots det sagt i media att ”jag känner mig trygg i beslutet”. Jag tror att många trelleborgare är mer medvetna om kostnad och konsekvenser och har svårt att samtycka till detsamma.

Sven Tilly, ordförande Söderslättspartiet

Annons
Annons
Annons
Annons