Kapten förnekar anklagelser

Text: TT
Publicerad 17 januari 2012 15.09 Uppdaterad 17 januari 2012 19.52
Större eller mindre text

Giglio.
Kapten Schettino förnekar genom sin advokat anklagelser om att han skulle ha övergett den grundstötta lyxkryssaren.

Men enligt flera medier visar utdrag från telefonsamtal att han ignorerade en order om att återvända till sin båt.

– Kaptenen underströk att han inte övergav fartyget, sade Schettinos advokat Bruno Leporatti.

Leporatti sade att Schettino inte kunnat komma tillbaka ombord på fartyget.

– Fartyget lutade i det läget i 90 grader. Försök själv att ta dig tillbaka på en båt som lutar i 90 grader utan en helikopter, sade Leporatti enligt AFP.

Men att kaptenen på lyxkryssaren Costa Concordia ignorerade en direkt order från hamnmyndigheten att återvända till sitt grundstötta skepp, visar utdrag från telefonsamtal mellan kaptenen och hamnmyndigheten. Det rapporterar flera medier.

Under samtalen, som finns inspelade på en av skeppets svarta lådor, förnekar kapten Francesco Schettino att han övergett skeppet och säger vid upprepade tillfällen att han "samordnar räddningsarbetet", uppger Corriere della sera.

– Du måste berätta för oss hur många människor, barn, kvinnor och passagerare det finns och exakt hur många i varje kategori, säger en tjänsteman vid hamnmyndigheten.

– Vad gör du? Överger du räddningsarbetet? fortsätter tjänstemannen.

– Nej, jag är här. Jag samordnar räddningsarbetet, svarar kaptenen.

– Kapten, detta är en order, nu är det jag som bestämmer, svarar tjänstemannen.

– . . . återvänd till skeppet och samordna räddningsarbetet. Det finns redan döda människor.

Schettino svarar att han är på väg, men återvänder inte till skeppet, skriver Corriere della Sera.

Besättningen på fartyget påbörjade själva evakueringen av fartyget innan kaptenen gav order om att lämna fartyget, rapporterar flera medier.

Ordern gavs inte förrän klockan 22.50 – 70 minuter efter grundstötningen. Bara tio minuter senare, vid 23-tiden, såg kustbevakningen livbåtar fulla av passagerare på väg in mot ön Giglio, skriver The Telegraph.

Tio minuter skulle inte ha gett besättningen tillräckligt med tid för att både fylla båtarna och sänka ner dem i vattnet, vilket tyder på att evakueringen hade börjat innan ordern gavs, enligt The Telegraph.

I dag hittades ytterligare fem kroppar i lyxkryssarens vrak.

Bränslet från Costa Concordia kan börja pumpas ut redan i morgon, meddelade det holländska bolaget Smit Salvage, som anställts av bolaget för att ta hand om fartygsbränslet.

– Från bärgningssidan är vi redo att börja operationen i morgon, sade Kees van Essen, operativ chef för Smit Salvage, i en telefonintervju, enligt AFP.

Det finns ingen omedelbar risk för föroreningar i kustbandet.

Vad som ska hända med fartyget kan komma att avgöras inom ett par veckor, enligt experter. Att det bärgas i ett stycke är ingen självklarhet. Först måste bränslet pumpas ut och en genomgående inspektion av fartygets skador genomföras för att utvärdera alternativen, förklarar John Noble, chef för Förbundet för internationell bärgning, ISU.

– Om man gör bedömningen att fartyget går att rädda kommer man att använda tekniker för att hålla skrovet så intakt som möjligt. Det enklaste vore om man kunde täta läckorna och pumpa ut tillräckligt med vatten för att få henne att flyta, säger John Noble på telefon till TT.

Större eller mindre text



Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu