Val

» Vi har hämtat tankegods både från höger och vänster

Val Artikeln publicerades

Den svenska välfärden ska räddas med en tvärbroms för invandringen. Muslimerna är det stora hotet mot ”det svenska kulturarvet”. Det är Jimmie Åkessons budskap i vår partiledarintervju – där SD-ledaren även ondgör sig över att hembygdsgårdarna hemma i Sölvesborg förfaller.

Det har varit en bra vecka för Jimmie Åkesson.

”Burkafilmen” som TV4 vägrade visa har fått ett fantastiskt genomslag. Vid Sverigedemokraternas valstuga vid Sergels torg vimlar det av journalister från när och fjärran.

Efter ett par intervjuer med Reuters och ett tyskt tv-team slår sig Åkesson ner i fåtöljen i den lilla träboden.

– I kväll ska jag vara med i debatt i danska TV2, säger han nöjt.

Sverigedemokraterna bildades 1988 av folk från vit makt-rörelsen. Bland de tongivande fanns Leif Zeylon, grundare av rasistiska Bevara Sverige Svenskt (BSS), och Anders Klarström från nynazistiska Nordiska rikspartiet.

Hur mycket av deras ideologi finns kvar i SD?

– Ärligt talat vet jag väldigt lite om partiet innan jag själv gick med 1995. Under min tid har vi slagit fast distinktionen mellan den kulturnationalism som vi står bakom, och det här mer biologiska rasistiska som andra ägnar sig åt.

När du gick med leddes SD fortfarande av ex-nazisten Anders Klarström.

– Jag blev medlem i juni 1995. Klarström avsattes i mars. För mig var det viktigt att inte bli medlem förrän Mikael Jansson tagit över som partiledare.

Vice ordförande när du gick med var Tina Hallgren-Bengtsson som året därpå, klädd i nazistuniform, deltog i ett bokbål med böcker av judiska författare. Vad i ideologin lockade dig?

– Jag kände till att det var partiledarbyte på gång och att Jansson ville göra om partiet till ett riktigt parti med vanliga människor och normala åsikter. Jag startade en lokalavdelning i Sölvesborg. Vi tittade i de flygblad som fanns och ...

Men vad i flygbladen lockade?

– Ja, det var att begränsa invandringen. Ta krafttag mot brottsligheten. Stärka familjen. Motståndet mot EU var det som fick mig att söka mig till partiet. Partiet hade väldigt dåligt rykte. Det förstod jag ju, det hade jag hört i skolan. Men nu fanns en ny ledare som hade ambition att göra om partiet.

Varför inte starta nytt och slippa belastningen?

– Jag vet inte om det hade varit lättare. Vi har lyckats ganska bra idag, tycker jag.

Om du nu tar avstånd från SD:s nazistiska rötter – varför firade ni partiets 20-årsjubileum 2008?

– Vi diskuterade i parti­styrelsen om det var någonting att fira, men kom fram till att ... ja, jag tror det är viktigt att inte skämmas för, att erkänna de här misstagen som partiet begick i sin ungdom.

Misstag?

– Jag är inte så snabb att döma. Det intressanta är att när vi gick in i partiet så bestämde vi oss för att reformera partiet, och det har vi gjort.

Du påstår att SD har ”nolltolerans mot rasism” idag. Men SR:s ”Kaliber” bandade dig på Tallinfärjan i fjor när SD-ledningen sjöng vit makt-sånger?

– Det fanns inte en textrad som var rasistisk. Ett par var väldigt grova skämt.

Du tog själv initiativ till en nidvisa där ni gladdes åt Olof Palmes död.

– Jag sjöng med i några strofer, det är riktigt och det har jag bett om ursäkt för. Men vi sjöng en väldig massa sånger som man gör i mer eller mindre studentikosa sammanhang.

I samma programserie påstod SD-politiker att ”muslimer har sex med grisar” och att afrikaner har ”fler parasiter än hundar”. Flera som uttalade sig är ännu aktiva. Hur går det ihop med nolltolerans?

– Jag har sagt att vissa av de här uttalandena är oacceptabla och inget som partiet står bakom.

Du skrev själv i Aftonbladet att islams påverkan är ”vårt största utländska hot sen andra världskriget”. Vad menar du?

– Jag ville ta upp den successiva anpassningen av det svenska samhället till den muslimska minoriteten. Det utgör ett hot.

På vilket sätt anpassas Sverige?

– Vi slutar sjunga kristna psalmer i skolan för det kränker den muslimska minoriteten. Vi slutar hålla skolavslutning i kyrkan. I Malmö har man diskuterat och på vissa förskolor tagit bort fläskkött. Man har olika öppettider på badhus för män och kvinnor. Och när Sveriges muslimska förbund ställer krav på införande av sharialagar är det ett hot.

Men det sista har ju alla partier enhälligt fördömt, liksom en rad muslimska debattörer.

– Exakt, vi kan skratta åt det i dag och tycka att det är stolle-förslag. Men när vi har flera miljoner muslimer med en lojalitet i den typen av värderingar så tror inte jag att vi lika lätt kan säga att det där är stolle-förslag.

Vad vill SD visa med valfilmen där hotfulla gestalter i burka rusar förbi en svensk pensionär?

– Att det finns en konflikt mellan massinvandring och välfärd. Vi får helt enkelt välja.

SD brukar ju anklaga medierna för att avhumanisera partiet och dess företrädare. Är det inte just det ni gör nu med invandrare?

– Att illustrera mass­invandring är inte lätt. Det har varit debatt om burkan i Europa i ett helt år. Det är inget kontroversiellt. Det finns människor som ser ut så där. Det är ingen nidbild på något sätt.

Är du nöjd med den effekt filmen har fått?

– Nej, jag hade hoppats på debatt om innehållet. Nu har det mest handlat om hur vi blir behandlade och att filmen inte fått visas.

Du skrev i ett internt parti­mejl häromdagen att ”det är bra att etablissemanget skäller på oss”. Du lät rätt nöjd.

– När jag skrev det visste jag inte att filmen skulle stoppas.

Ni har kört en våldtäktskampanj där invandrare pekas ut som skyldiga till en ”våldtäktsvåg”. Enligt BRÅ finns ingen våg. Det är bara brottsrubriceringen som ändrats. Övergrepp som i dag kallas våldtäkt kallades förr något annat.

– BRÅ är Sveriges svar på Bagdad Bob. De står aldrig för något som de själva sagt.

Sant är däremot att män födda utomlands är överrepresenterade vad gäller överfallsvåldtäkter. För andra brott är det tvärtom. Muslimska män är garanterat underrepresenterade vad gäller alkoholrelaterad misshandel i hemmet. Varför är ni inte så engagerade mot den typen av brott?

– Klart vi är upprörda över det också. Men vi lyfter frågan om invandrares överrepresentation i våldtäkter för att de andra partierna konsekvent förnekar att det har någon form av kulturell förklaring.

Mindre än en promille av män med invandrarbakgrund begår våldtäkt enligt BRÅ. Menar du ändå att våldtäkter har kulturell förklaring?

– Det kan inte vara en slump att överrepresentationen finns bland män från de länder som har en förkastlig kvinnosyn.

Till ert valmanifest – hur vill SD bekämpa arbetslösheten?

– Det handlar om att låta små företag växa. Vi måste komma åt den svenska paradoxen med hög forskningsintensitet och massor med innovationer som vi inte lyckas omsätta på marknaden. Vi vill ha en statlig riskkapitalfond.

– Sen har vi en extrem ungdomsarbetslöshet. Den vill vi komma åt genom att införa lärlingsjobb som är befriade från arbetsgivaravgift.

SD vill satsa mer pengar på rättsväsendet, skolan, a-kassan, forskning, kärnkraft, sjukförsäkringen och pensionärerna. Hur ska det finansieras?

– Det finns ju ett reformutrymme på nästan 13 miljarder nästa år. Sen är begränsad invandring en viktig del av vår finansiering. Men det är inte hela lösningen.

Ni vill spara 78 miljarder på invandringen under mandatperioden. Enligt ekonomiprofessor Jan Ekberg, som forskar på invandringens kostnader, går det inte ...

– Det är en bedömning. Jag har hört seriösa ekonomer som sagt att vi räknat ungefär rätt.

Ekberg menar att SD räknar för högt på invandringens kostnader och bortser från att invandring också ger intäkter till staten genom att ekonomin växer.

– Det vi haft svårt att värdera är intäkter från invandare som arbetar.

15 procent av Sveriges undersköterskor är födda utomlands. Enligt demograferna behöver Sverige invandring för att klara välfärden. Hur går det om ni stoppar invandringen?

– Nu har vi ju hundratusentals människor som är arbetslösa. Sverige har alltid varit bra på att anpassa sig till strukturella förändringar. Jag tror inte behovet av arbetskraft blir så dramatiskt. Och blir det brist i vissa sektorer ska vi kunna ha gästarbetarsystem.

Att ”värna det svenska kulturarvet” är centralt för SD. Vad betyder det?

– Det handlar om rena ting som har skapats och förädlats i Sverige genom århundradena. Men lika mycket om historiska kollektiva minnen och gemensamma referensramar.

SD påstår att vårt kulturarv glömts bort. Vad har vi glömt?

– Jag kan ta ett exempel. Om jag åker runt i min egen hemkommun Sölvesborg och ska titta på kulturarvet så finns där olika former av, vad det nu kan vara för någonting, fornminnen och museer. Då är det väldigt dåligt skyltat. Och är det skyltat så hänger det buskar för. Eller är dåligt tvättat.

– Vi vill att hembygdsgårdar, hembygdsföreningar som på olika sätt lyfter fram det svenska kulturarvet ska kunna få pengar genom Statens kulturråd.

Vilket riksdagsparti står SD närmast?

– Vi har hämtat tankegods både från höger och vänster. Fördelningspolitiskt står vi ganska nära den traditionella socialdemokratin med folkhem och offentligt finansierad generell välfärd. Tar vi värdefrågor står vi nära kristdemokraterna, även om jag tycker de har fegat ur när det gäller vårdnadsbidraget.

Om SD får vågmästarställning i riksdagen – stödjer ni Reinfeldt eller Sahlin?

– Vi är beredda att prata med alla och samarbeta om vi får någonting tillbaka. Får vi ingenting stödjer vi ingen.