Annons

Tuffare år väntar Sarsys i Trelleborg

Även om flygindustrin i Trelleborg just nu tjänar på finanskrisen så kan lågkonjunkturen medföra problem på längre sikt. "Under slutet av 2009 är det möjligt att vi känner av det", säger Christian Svensson, delägare i Sarsys.
Trelleborg • Publicerad 10 november 2008
Odd Hernes och Hossein Mirtahery, två av Sarsys anställda.
Odd Hernes och Hossein Mirtahery, två av Sarsys anställda.Foto: 
Fredrik Kullberg arbetar på Sarsysmed att bygga friktionsbilar för landningsbanor på flygplatser Bild: Claes Nyberg
Fredrik Kullberg arbetar på Sarsysmed att bygga friktionsbilar för landningsbanor på flygplatser Bild: Claes NybergFoto: 
Christian Svensson är delägare i Trelleborgsföretaget Sarsys.
Christian Svensson är delägare i Trelleborgsföretaget Sarsys.Foto: 
Fredrik Kullberg arbetar på Sarsys med att bygga friktionsbilar för landningsbanor på flygplatser Bild: Claes Nyberg
Fredrik Kullberg arbetar på Sarsys med att bygga friktionsbilar för landningsbanor på flygplatser Bild: Claes NybergFoto: 

TA har i förra veckan berättat om att Trelleborgs fyra flygindustriföretag tjänar på den rådande finanskrisen. Det positiva läget kan dock vända. Enligt Christian Svensson väntar troligtvis tuffare år framöver.

- Vi kommer inte i första ledet men väntar vi ett år så kan vi nog känna av det, säger Christian Svensson.

Annons

- Det kan bli att våra kunder vill pressa ner priserna ännu mer för att de får dyrare kostnader för bilarna.

Det är då främst service- och bränslekostnader som Svensson syftar på.

En effekt av finansläget kan även bli en ökad planering och långsiktighet för företagsinköpen. Med en instabil marknad är det nämligen färre underleverantörer som vågar sitta på stora lager.

- Specialdelarna vi köper in kan öka i leveranstid från en till två veckor till fyra till fem veckors leveranstid.

- Innan kunde man köpa delarna för sig men nu får vi köpa flera i taget.

- Vi försöker att planera mycket mer nu än förr, säger Christian Svensson. Finanskrisens effekterkan bli stora. Christian Svensson vet vilken effekt han helst undviker.

- Att flygplatserna blir mindre och färre.

Om så blir fallet minskar nämligen antalet landningsbanor som Sarsys friktionsmätningsbilar kan operera på.

Curt Herrström, vd för Safeaero, som tillverkar avisningsmaskiner för flygplan, ser en annan risk.

- Om det bildas ett fåtal stora flygbolag är risken större att vi drabbas, säger Herrström och syftar på den ökade konkurrensen som i så fall kommer att råda.

Annons

Man kan dock bara spekulera i de risker och effekter som flygplansindustrin kan drabbas av. Och som Nils-Eric Anderberg på FMT poängterar:

- Vi har tyvärr ingen kristallkula att sia om framtiden i.

Nicolinn Nilsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons