Annons

Teleoperatör lurade äldre par

”Telia har gått i konkurs, och nu är vi det bästa alternativet”, sa telefonförsäljaren som ringde från Svea Telecom. Utan att de hade tackat ja fick Louise Olssons svärföräldrar en ny teleoperatör.
Trelleborg • Publicerad 9 augusti 2012
Louise Olssons svärföräldrar blev "lurade" utrav Svea Telecom.
Louise Olssons svärföräldrar blev "lurade" utrav Svea Telecom.Foto: Rickard Nilsson
Foto: Rickard Nilsson

Den 3 juli i år damp välkomstbrevet ner i brevlådan hos Louise Olssons svärföräldrar. De hade blivit uppringda av en telefonförsäljare den 27 juni. Säljaren tyckte att de skulle byta teleoperatör till Svea Telecom. Louises svärföräldrar svarade att de inte ville tacka ja över telefon, men att företaget fick skicka en broschyr med information.

– Direkt när jag såg välkomstbrevet förstod jag att det var en bluff. Det syns lång väg. Loggan med kronan ser konstig ut, säger Louise Olsson.

Annons

Hon sa till sina svärföräldrar att de måste ringa och säga upp avtalet. Ett avtal som de aldrig hade ingått.

– Det är det som gör mig förbannad, säger Louise Olsson.

Louise Olssons svärföräldrar blev lovade att de skulle strykas ur kundregistret. Men den 9 juli fick de ett brev från Telia. De hade blivit uppsagda från avtalet med Telia genom att ingå ett nytt med Svea Telecom.

– Det har varit väldigt svårt att få tag på Svea Telecoms kundtjänst. En gång ringde mina svärföräldrar hela dagen innan de kom fram.

Efter samtal med konsumentrådgivningen och Telia skickade de ett mejl och ett brev till Svea Telecom. Mejladressen fungerade inte.

– De upplever själva att det är pinsamt att bli lurade på det här sättet. Men det kan hända vem som helst, säger Louise Olsson.

Den 4 juli blev hennes svärföräldrar uppringda av Svea Telecoms kundtjänst och fick beskedet att ärendet hade avskrivits och att de åter var kopplade till Telia. Men dagen därpå, den 5 juli, fick svärföräldrarna ett aktiveringsbrev från Svea Telecom. I brevet upplyste företaget om vad som gällde och hur man skulle göra för att aktivera deras tjänster. Och nästa dag kom en uppkopplingsfaktura på 797 kronor.

– De blev oroliga. Det här har varit mentalt jobbigt för dem, säger Louise Olsson.

Efter nya samtal med kundtjänsten på Svea Telecom fick de beskedet att fakturan skulle rivas.

– Istället gjorde vi en polisanmälan. Och det gjorde vi även med nästa faktura, säger Louise Olsson.

Annons

Orsakerna till att de polisanmälde företaget är flera. Den främsta anledningen är att de aldrig hade beställt tjänsten.

– Men vi vill också att man ska komma åt det här företaget, säger Louise Olsson.

Konsumentverket har hittills i år fått in nio anmälningar mot företaget Svea Telecom.

– Vi får in flera tusen anmälningar varje år. Det är långt ifrån alla ärenden som leder till en granskning, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

I februari i år utfärdade konsumentombudsmannen ett förbudsföreläggande gentemot företaget. Det handlar om att företaget förbjuds att kontakta konsumenter som antecknat sitt telefonnummer i spärregistret NIX. I och med detta skulle även företaget betala ett vite på 500 000 kronor.

– Om det finns tecken på att ett företag trotsar ett förbudsförläggande eller om det kommer in väldigt många anmälningar kan det bli aktuellt för oss att göra en granskning, säger Hans Lundin.

TA har sökt företagets vd både på telefon och via mejl utan resultat.

INTERNAL INTERNAL
Madeleine Gripsten
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons