Tävling kan generera större intäkter
-Det vi vet är att alla hotell i kommunen är fullbelagda, säger Ditte Fagerlund, vd på Trelleborgs kommuns utvecklings AB.
Taekwondotävlingen Trelleborg Open ger inte bara klirr i kassan hos hotellen utan ger även extra tillskott till restauranger och butiker. En grov uppskattning visar att det idag handlar om sammanlagt drygt 800 000 kronor som kommer från turneringens deltagare och funktionärer. Uträkningen bygger på att turneringens 70 domare bor tre nätter på hotell i Trelleborg och att varje deltagare spenderar 500 kronor under dagarna de är i kommunen.
Med tillgång till fler hotellrum skulle inkomsterna kunna vara avsevärt högre. Om alla deltagare bodde på hotell i Trelleborg skulle det ge omkring tre miljoner kronor i intäkter. En stor del av den summan landar idag istället på hotell i Malmö.
-Det är tråkigt att inte så många kan bo på plats i Trelleborg. Det är inte optimalt, säger Ditte Fagerlund.
På Hotell Horizont är det fullbelagt från onsdag till söndag i samband med Trelleborg Open. Och en del gäster stannar ända till måndagen. Även om det finns intensivare perioder under året för hotellet betyder tävlingen mycket för verksamheten.
-Det är ett bra tillskott på en annars hyfsat dålig period på året, säger Kristian Tham, chef på Horizont.
I företaget ingår även restaurang Horizont och A9. Men förutom en stor galamiddag som turneringen har på Horizont får restaurangerna inga större intäkter under tävlingshelgen.
-Det är väldigt många ungdomar och de kanske äter mer pizza, kebab och hamburgare. Men det är några extra måltider, det blir en liten boost, säger Kristian Tham.
På McDonald's ser man att antalet gäster ökar redan i mitten på veckan.
-Det börjar redan på onsdagen och torsdagen, säger restaurangchefen Monica Jönsson.
Restaurangen har avtal med tävlingen och sponsrar med rabatter på måltider och fika. Enligt Monica Jönsson ökar försäljningen något just under tävlingshelgen. Även om det inte rör sig om någon större ökning lyfter den enligt Jönsson upp resultatet för februari månad.
På Casablanca märker man en tydligare försäljningsökning.
-Försäljningen är mycket bättre, omkring 30-40 procent. Jämfört med andra fredagar, lördagar och söndagar är det stor skillnad, säger Djoko Korlevski, krögare på Casablanca.
Och hade fler av deltagarna kunnat bo i Trelleborg under turneringen hade försäljningen kunnat öka ytterligare. Det är de tre näringsidkarna överens om.
-Det hade ökat försäljningen för alla i Trelleborg, tror Monica Jönsson.