Trelleborg

TA:s chefredaktör: Minskningen är en succé

Trelleborg ,

Trelleborgs Allehanda tappade i fjor 300 prenumeranter. Men chefredaktör Martin Falkenby är nöjd: ”Det känns konstigt att säga att en minskning är positiv, men det är faktiskt ett tecken på framgång”.

I höstas genomförde Trelleborgs Allehanda sin största förändring i modern tid. Här pratar Martin Falkenby med läsare inför förändringen.
Foto: Tomas Nyberg
I höstas genomförde Trelleborgs Allehanda sin största förändring i modern tid. Här pratar Martin Falkenby med läsare inför förändringen.

Varje år mäts svenska tidningarnas pappersupplagor av Tidningsstatistik, TS. Enligt siffrorna för 2017 hade Trelleborgs Allehanda en TS-upplaga på 7 600 exemplar. Det är en minskning med 300 jämfört med året före.

– För många tidningar är en minskning på knappt 4 procent ett normalbortfall. Vi har gjort den största förändringen i modern tid, i och med frekvensförändringen. Så jag ser i grund och botten det som en succé. Andra tidningar som gått ner i frekvens har minskat betydligt mer. Vi ser att både läsare och annonsörer vill vara kvar hos oss och är måna om sin lokaltidning, säger TA:s chefredaktör Martin Falkenby.

Han menar att man måste ha respekt för att förändringen, från utgivning av en papperstidning sex dagar i veckan till tre, varit en stor omställning för många prenumeranter. Samtidigt ser han ett ökat intresse för tidningen.

Varför tror du att det är så?

– Vi kan arbeta med journalistik på ett annat sätt och vara mer agendasättande än vad vi tidigare mäktat med. Och högre kvalitet lockar läsarna. Men vi är inte klara med omställningen än, det är fortsatt hårt arbete som gäller, säger Martin Falkenby.