Sommarjobb efter eget tycke
På torsdagen avslutade sommarlovsentreprenörer sin kick-offvecka på Navigatorcentrum. Under veckan har deltagarna fått lära sig om marknadsföring och budget, samtidigt som de bollat idéer. Varje ungdom får 2 000 kronor att hushålla med för att komma igång med sitt sommarjobb. De pengar som man tjänar på idéen är den lön du får.
För Sofie Gartrup var valet enkelt. Hon ska erbjuda klippning, att slinga hår och färga ögonbryn till ett bra pris.
– Jag ska göra detta resten av livet, så jag kan lika gärna börja nu.
Hon har just avslutat första året på frisörprogrammet på Frans Suell-gymnasiet i Malmö och har redan köpt in produkter och är redo att sätta igång. Den första veckan tycker hon har varit rolig och hon har lärt sig mycket och fått hjälp med sina idéer. Nu planerar hon att ha en tjejkväll på en fritidgård och där erbjuda sina tjänster.
Extra glad blev enhetschef Ola Johnsson när en av ungdomarna visade att hon använt sig av SWOT-analys, där styrkor och svagheter gås igenom.
– Det värmer en arbetsmarknadschefs hjärta, sade han med viss stolthet.
Från början var det 25 ungdomar i åldern 18 till 24 år som visade intresse för att delta i projektet. Efter ett första informationssamtal föll det sig naturligt vilka som ville hoppa på projektet och alla intresserade erbjöds plats. Totalt har 15 ungdomar varit med.
– Ungdomarna har fått hjälp med att få ut det som de tänker, berättar Lovisa Andersson, en av tre ungdomsutvecklare som coachat ungdomarna.
Ungdomarna ansvarar själva för att marknadsföra sina idéer, men som hjälp på traven kommer Navigatorcentrum lägga upp ungdomarnas kontaktuppgifter och kort information om projekten på hemsidan.