Annons

Sommarjobb efter eget tycke

Ansiktsmålning, trädgårdsskötsel, loppis, kall dryck på stranden eller varför inte lägga dina slantar på en kram som samtidigt ger behövande extra hjälp? Variationen var stor när sommarlovsentreprenörerna lade fram sina idéer.
Trelleborg • Publicerad 21 juni 2012
I gröna tröjor, som avslöjar att de är årets sommarlovsentreprenörer, tog ungdomarna emot sina stipendium. Redan på midsommarafton drar vissa av ungdomarna igång sina projekt.
I gröna tröjor, som avslöjar att de är årets sommarlovsentreprenörer, tog ungdomarna emot sina stipendium. Redan på midsommarafton drar vissa av ungdomarna igång sina projekt.Foto: Sanna Wahanta

På torsdagen avslutade sommarlovsentreprenörer sin kick-offvecka på Navigatorcentrum. Under veckan har deltagarna fått lära sig om marknadsföring och budget, samtidigt som de bollat idéer. Varje ungdom får 2 000 kronor att hushålla med för att komma igång med sitt sommarjobb. De pengar som man tjänar på idéen är den lön du får.

För Sofie Gartrup var valet enkelt. Hon ska erbjuda klippning, att slinga hår och färga ögonbryn till ett bra pris.

Annons

– Jag ska göra detta resten av livet, så jag kan lika gärna börja nu.

Hon har just avslutat första året på frisörprogrammet på Frans Suell-gymnasiet i Malmö och har redan köpt in produkter och är redo att sätta igång. Den första veckan tycker hon har varit rolig och hon har lärt sig mycket och fått hjälp med sina idéer. Nu planerar hon att ha en tjejkväll på en fritidgård och där erbjuda sina tjänster.

Extra glad blev enhetschef Ola Johnsson när en av ungdomarna visade att hon använt sig av SWOT-analys, där styrkor och svagheter gås igenom.

– Det värmer en arbetsmarknadschefs hjärta, sade han med viss stolthet.

Från början var det 25 ungdomar i åldern 18 till 24 år som visade intresse för att delta i projektet. Efter ett första informationssamtal föll det sig naturligt vilka som ville hoppa på projektet och alla intresserade erbjöds plats. Totalt har 15 ungdomar varit med.

– Ungdomarna har fått hjälp med att få ut det som de tänker, berättar Lovisa Andersson, en av tre ungdomsutvecklare som coachat ungdomarna.

Ungdomarna ansvarar själva för att marknadsföra sina idéer, men som hjälp på traven kommer Navigatorcentrum lägga upp ungdomarnas kontaktuppgifter och kort information om projekten på hemsidan.

Madeleine Gripsten
Sanna Wahanta
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons