Annons

Söderslätt en bit från ovan

Sydlig vind på söndagen gav bra flygväder, men för trikeflygen var vinden för stark. I helgen uppmärksammades Motorflygets dag runt om i landet, så även på Söderslätts flygklubb
Trelleborg • Publicerad 27 augusti 2012
Johnny Pettersson med barnbarnet Fritjof Wising vid sin sida. Flygturen går över Trelleborg och Johnny Pettersson guidar vant över sin hemtrakt.
Johnny Pettersson med barnbarnet Fritjof Wising vid sin sida. Flygturen går över Trelleborg och Johnny Pettersson guidar vant över sin hemtrakt.Foto: 
- Det här är min livlina, säger Johnny Pettersson. Han har själv tillverkat pinnen, som han sticker ner i bensintanken innan varje flygning. På bilden syns även Fritjof Wising.
- Det här är min livlina, säger Johnny Pettersson. Han har själv tillverkat pinnen, som han sticker ner i bensintanken innan varje flygning. På bilden syns även Fritjof Wising.Foto: Hanna Folkemark-Ellborg
Elias Ekbladh, sju år från Gessie sysselsatte sig med ett flygsimulatorspel.
Elias Ekbladh, sju år från Gessie sysselsatte sig med ett flygsimulatorspel.Foto: Hanna Folkemark-Ellborg

Klubbhuset har haft öppet hus hela helgen med uppvisningar, provflygningar och tävlingar. Men det fanns också plats för ett par amerikanare och den fikasugne kunde hitta både korv och kakor. Ordförande Henrik Persson, uppväxt i Trelleborg, blev själv medlem efter att ha besökt Söderslätts flygklubb en uppvisningsdag.

- Det är ett bra sätt att locka hit folk, men också för att visa upp för grannarna runtomkring vad vi sysslar med, säger han.

Annons

Klubben har cirka 80 medlemmar, och visst önskar de att fler kvinnor ville söka sig till klubben.

Piloten Johnny Pettersson erbjuder under dagen besökare att ge sig upp i luften. Själv flyger han minst en gång i veckan.

- Det är avkopplande och det blir som ett gift, säger han.

Flygturen går längs med kusten till Trelleborg och görs på 700 fot, ungefär 200 meter upp i luften. Men hade flygningen varit över Malmö skulle höjden ha varit minst 2 000 fot, detta för att man ska hinna nödlanda.

- Men Trelleborg är ju så pyttelitet, och vi kan ju alltid landa på Vångavallen om det krisar, säger Johnny Pettersson med ett leende.

Nere på marken igen berättar flygskolchefen Håkan Sjöberg att det tar fem timmar att lära sig flyga och ytterligare fem till tio timmar att lära sig att landa. Kurser i navigation och övning av nödsituationer drillas också innan aspiranten blivit en nybakad flygare med 20 till 25 flygtimmar bakom sig.

I september kallar klubben till informationsmöte och då hoppas man att helgen resulterat i nya medlemmar.

Maria Sällberg
Sanna Wahanta
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons