Trelleborg

Ny turistguide blir klar i påsk

Trelleborg

Efter förra årets problem med en inaktuell guide (bilden till höger) som gavs ut i nytt omslag ska en helt uppdaterad produkt sammanställas

Artikeln publicerades 24 januari 2006.Trelleborgs Allehanda har tidigare skrivit om turistguiden som gavs ut i somras. Trelleborgs utvecklings AB gav då ut en två år gammal guide med nytt omslag. Därför innehöll den mängder av fel. Till exempel annonserades det för butiker och restauranger som är nedlagda sedan länge, turister hänvisades till Taxi Trelleborgs och Sparbankens fastighetsbyrås gamla adresser och så vidare.

För att inte upprepa misstaget att ge ut felaktig information kommer nu en helt ny turistguide att ges ut. Denna gång ska samtliga företag kontaktas för att försäkra sig om att rätt uppgifter blir tryckta.

– Vi kommer att göra ett utskick till de flesta företag som har koppling till turism, berättar Peter Kronström, som fått i uppdrag av Trelleborgs utvecklings AB att sälja annonser till guiden.

Finns det inte en risk att guidens läsare blir skeptiska till guiden eftersom förra årets guide innehöll fel?

– Det vet jag inte. Så många fel var det inte.

Meningen är att guiden ska vara klar till påsk. Den kommer att tryckas i en tysk-engelsk upplaga på 20 000 exemplar som kommer att finnas bland annat på turistbyrån och på samtliga färjor. Hur stor den svenska upplagan blir är ännu inte klart. Minst 30 000 exemplar kommer att tryckas som ska läggas ut på olika platser i Trelleborg. På Trelleborgs utvecklings AB diskuterar man även att ge ut guiden till samtliga hushåll i Trelleborg.

Enligt Petra Strandberg, marknadsansvarig på Trelleborgs Utvecklings AB som kommer att hålla i guiden, finns ingen fast budget. Målet är att annonserna ska betala hela produktionen. Skickas den ut till samtliga hushåll tillkommer den kostnaden.

Varför vill man skicka ut guiden till trelleborgare?

– Det är många företag som annonserar i den som vill nå ut lokalt. Det kan vara ett sätt att få upp trelleborgarnas ögon för sin hemkommun. På det sättet kan man locka folk att turista i sin hemkommun.

Sofia Bergström

0410-545 27

sofia.bergstrom@allehandasyd.se