Trelleborg

Coop väntar på besked – sedan tar de över Netto i Trelleborg

Trelleborg Artikeln publicerades
Netto på Engelbrektsgatan.
Foto: Tomas Nyberg
Netto på Engelbrektsgatan.

 

Livsmedelsjätten Coop kommer, om det godkänns av Konkurrensverket, att köpa de svenska Nettobutikerna. Butikerna ska göras om till Coop-butiker.

De uppköpta butikerna kommer under en övergångsperiod att fortsättas att drivas under Nettos varumärke för att sedan sakta formas om till Coop.

De anställda inkluderas i avtalet som gäller överföring av verksamhet från Netto Marknad Sverige AB till Coop butiker och stormarknader AB.

– Vi tar i dag ett historiskt steg när vi på Coop butiker och stormarknader AB går från 240 till 400 butiker. Netto har på ett skickligt sätt byggt upp ett starkt butiksnät i södra Sverige, som vi nu ser fram emot att satsa på och utveckla vidare som Coop, säger Christian Wijkström, vd Coop Butiker & Stormarknader i ett pressmeddelande.

I Trelleborg finns två Nettobutiker, en i stadens västra del på Hedvägen och en i östra delen av staden på Engelbrektsgatan.

TA besökte Netto på Hedvägen under fredagen för att få en kommentar men ingen av de anställda ville uttala sig. De sa att de hade blivit tillsagda att inte tala med media.

– Vad som kommer att hända med individuella butiker är inget vi kan uttala oss om förrän köpet är helt färdigt, säger Tobias Rydergren, presschef för Coop.

Han förklarar att köpet är inte färdigt förrän de har fått ett beslut från Konkurrensverket. De har skickat in ärendet dit och hoppas på ett beslut eller i alla fall ett besked i juni.

– Det vi får är antingen ett beslut om att det har blivit godkänt eller inte, eller så får vi ett besked att de behöver mer tid för att ta ett beslut. De måste höra av sig inom 25 arbetsdagar, berättar Tobias Rydergren.

Kasper Reggelsen, media relations manager för Salling Group, som äger Netto, säger att det finns två huvudsakliga anledningar till att de sålde de svenska butikerna.

– Vi hade inte planerat att sälja men budet som vi fick av Coop var för bra för att tacka nej till. Den andra anledningen är att det blir både dyrt och jobbigt att satsa fullt ut i fyra länder. Med de svenska butikerna sålda har vi bara Netto i Danmark, Tyskland och Polen att investera i och de är tre växande länder med mycket köpstarka kunder, förklarar Kasper Reggelsen.