Annons

Man omkom i krock på väg 108

Vid sjutiden på onsdagsmorgonen kolliderade en personbil med en lastbil på väg 108. Föraren i personbilen, en 87-årig man från Trelleborg, omkom i olyckan.
Trelleborg • Publicerad 28 mars 2012
Under förmiddagen bärgades lastbilen som var inblandad i olyckan.
Under förmiddagen bärgades lastbilen som var inblandad i olyckan.Foto: 
En bil och en lastbil kolliderade på väg 108. Flera utryckningsfordon körde till platsen.
En bil och en lastbil kolliderade på väg 108. Flera utryckningsfordon körde till platsen.Foto: 
Foto: 

Krocken inträffade strax norr om Vemmerlövskorset. De båda fordonen frontalkolliderade. I kollisionen hamnade lastbilen med sitt släp tvärs över vägen.

Föraren av personbilen, en 87-årig Trelleborgare, klämdes fast i sitt fordon. Efter någon timme kom besked om att han omkommit i olyckan. Lastbilschauffören klarade sig undan med lindriga skador.

Annons

Polis och räddningstjänst arbetade under onsdagsmorgonen och -förmiddagen på platsen. Trafiken stängdes av och bilisterna leddes förbi olycksplatsen via Västra Vemmerlöv. Under eftermiddagen öppnades det södergående körfältet för trafik. Insatsen vid olycksplatsen avslutades vid 14-tiden

Det är ännu oklart vad som orsakade olyckan. Dödsolyckan är den fjärde på väg 108 på sträckan Trelleborg-Svedala sedan 2003. Under samma period inträffade tolv svåra olyckor enligt Trafikverkets statistik.

Sträckan mellan Trelleborg och Klörupsrondellen vid väg 101 är försedd med fartkameror sedan 2006 och under 2010 byggdes Vemmerlövskorset om för att förbättra säkerheten.

När hastighetsgränserna på alla vägar i landet sågs över 2009-2010 beslutades att behålla 90 km/h på väg 108 mellan Trelleborg och Klörupsrondellen.

Det gjordes en prövning av alla hastigheter över 70 km/h och då fanns det kriterier för vilka vägsträckor som kunde behålla 90 km/h, säger Ove Persson, utredare på Trafikverket.

Eventuella mitträcken, trafikmängd, vägens betydelse och hur området bredvid vägen ser ut var några av kriterierna. Den samlade bedömningen blev att man fortsatt kunde acceptera 90 på sträckan.

Detta gjordes i dialog med kommunerna och Region Skåne som ville ha hög framkomlighet på viktiga vägar. Men det görs ständiga omprövningar av dessa beslut, säger Ove Persson.

Ann-Louise Olander
Magnus Aspegren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons