Trelleborg

Lyckad förlängning av MS Peter Pan

Trelleborg/Bremerhaven Artikeln publicerades
MS Peter Pan ligger i torrdocka i tyska Bremerhaven. Den 15 januari fördes den nya mittdelen på plats för att fixeras vid MS Peter Pans främre del.
Foto: Wolfhard Scheer
MS Peter Pan ligger i torrdocka i tyska Bremerhaven. Den 15 januari fördes den nya mittdelen på plats för att fixeras vid MS Peter Pans främre del.

Med ett så kallat Z-snitt delades MS Peter Pan i två delar. Nu håller TT-Lines fartyg på att få en ny 30 meter lång mittsektion.

Sedan i december har MS Peter Pan legat på fartygsvarvet German Dry Docks i tyska Bremerhaven. TT-Line berättar i ett pressmeddelande att skärningsarbetena genomfördes i en torrdocka. Därefter dockades aktern ut med hjälp av pontoner och den 30 meter nya mittsektionen drogs in i dockan med hjälp av tre bogserbåtar.

Just nu pågår arbetet med att fixera mittsektionen med den främre delen av fartyget. Det sker med hjälp av en hydrauliskt styrd hävarmsanordning som styrs via avancerad laserteknik.

När det arbetet är klart ska akterdelen fästas innan fartyget kan flyta igen.

Förutom att förlängas med 30 meter så kommer MS Peter Pan även få en ny så kallad bulbstäv som kommer minska bränsleförbrukningen med en fjärdedel per transporterad fraktenhet.

– Vi är otroligt glada över att snart kunna erbjuda mer transportkapacitet till och från Trelleborg med början av mars månad. Dessutom med ett än mer miljöeffektivt fartyg än tidigare, säger TT-Lines fraktchef Eva Jönsson i pressmeddelandet.

När arbetet med färjan är klart kommer den att vara 220 meter lång och ha fått en ökad lastkapacitet med cirka 25 procent.

På TT-lines facebooksida kan man se fler bilder från ombyggnaden av MS Peter Pan.