Kunder felinformerade av dörrknackare
Under några dagar i veckan har elbolaget Bixia knackat dörr i Trelleborg. De som öppnat har blivit erbjudna att bli kunder. Enligt kommunens konsumentrådgivare har säljarna hävdat att man kan riva sitt eget avtal om man ångrar sig.
– Det är fel. Det räcker inte att riva sitt avtal. Man måste höra av sig till företaget och hävda sin ångerrätte att riva sitt avtal, säger konsumentrådgivare Ann-Marie Hansson som berättar att fem personer hittills har hört av sig och varit oroliga.
Samma sak säger Joakim Borén, chef för konsumentmarknaden på Bixia.
– Det man ska göra om man ångrar sig är att vänta in vårt bekräftelsebrev som kommer med posten. Från den dagen de får brevet har de fjorton dagar på sig att ångra sig. Men då måste man alltså höra av sig till oss.
Samma sak har tidigare inträffat i Umeå när Bixia knackat dörr där.
– Vi anlitar externa säljpartners och jobbar hårt med kvalitetskontrollen av dessa. Därför är detta väldigt tråkigt att höra. Känner man sig orolig så ska man vänta in vårt brev. Där står det tydligt vad man ska göra, säger Joakim Borén.
Bixia är nu klara med dörrknackandet i Trelleborg för denna gången.