Annons

Kunder felinformerade av dörrknackare

Det är bara att riva avtalet om du ångrar dig. Detta får blivande elkunder höra från dörrförsäljare. Fel, man måste höra av sig till företaget. Flera personer har känt sig lurade av elbolaget Bixia.
Trelleborg • Publicerad 22 september 2012
Foto: FREDRIK PERSSON / SCANPIX

Under några dagar i veckan har elbolaget Bixia knackat dörr i Trelleborg. De som öppnat har blivit erbjudna att bli kunder. Enligt kommunens konsumentrådgivare har säljarna hävdat att man kan riva sitt eget avtal om man ångrar sig.

– Det är fel. Det räcker inte att riva sitt avtal. Man måste höra av sig till företaget och hävda sin ångerrätte att riva sitt avtal, säger konsumentrådgivare Ann-Marie Hansson som berättar att fem personer hittills har hört av sig och varit oroliga.

Annons

Samma sak säger Joakim Borén, chef för konsumentmarknaden på Bixia.

– Det man ska göra om man ångrar sig är att vänta in vårt bekräftelsebrev som kommer med posten. Från den dagen de får brevet har de fjorton dagar på sig att ångra sig. Men då måste man alltså höra av sig till oss.

Samma sak har tidigare inträffat i Umeå när Bixia knackat dörr där.

– Vi anlitar externa säljpartners och jobbar hårt med kvalitetskontrollen av dessa. Därför är detta väldigt tråkigt att höra. Känner man sig orolig så ska man vänta in vårt brev. Där står det tydligt vad man ska göra, säger Joakim Borén.

Bixia är nu klara med dörrknackandet i Trelleborg för denna gången.

Madeleine Gripsten
Sofia Bergström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons